دورس چیست و چه تفاوتی با هودی دارد؟

به گزارش وبلاگ داریوش، بالاخره به فصل زیبای پاییز رسیده ایم و سروکله لباس های گرم و پاییزی پیدا شده است. انواع سویشرت، هودی و ژاکت ها از لباس های محبوب پاییزی هستند که هواداران زیادی دارند و در سرمای پاییز و زمستان می توانند گرمای لذت بخشی به شما بدهند. این لباس های گرم و پاییزی تنوع بالایی دارند و با نام های گوناگونی هم شناخته می شوند. یکی از این نام ها که احتمالا به گوشتان خورده دورس است. ولی آیا می دانید دورس چیست و به چه لباس هایی گفته می گردد؟

دورس چیست و چه تفاوتی با هودی دارد؟

در این نوشته می خواهیم درباره دورس صحبت کنیم و ببینیم چه نوع لباسی است، چه تفاوتی با هودی و سایر لباس های پاییزی دارد و چگونه می توانید آن را با لباس های دیگر خود ست کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دورس چیست؟

نخستین چیزی که درباره دورس باید بدانید این است که دورس لباس یا پوشش خاصی نیست. در حقیقت، دورس نوعی پارچه است که با استفاده از آن لباس های گوناگونی تهیه می شوند.

دورس پارچه ای نخی است که از پنبه و الیاف دیگری ساخته می گردد و نسبت به پارچه های نخی دارای ضخامت و مقاومت بیشتری است. به همین علت، گزینه بسیار مناسبی برای تهیه لباس های گرم و پاییزی یا زمستانی خواهد بود. لباس هایی که از دورس ساخته می شوند جنس باکیفیتی دارند و کیفیت خود را با گذر زمان حفظ می نمایند.

پارچه دورس انواع مختلفی دارد که با توجه به الیاف به کار رفته و شیوه دوخت دسته بندی می شوند. برای نمونه، دورس دو نخ یا سه نخ به پارچه ای گفته می گردد که از ترکیب پنبه با یک نخ یا دو نخ دیگر به دست می آید. نوع گلکسی هم یکی دیگر از انواع دورس است که به جای پنبه از الیاف فلامنت، ویسکوز، اسپان و ملانژ ساخته شده است. جدا از این ها، پارچه دورس با توجه به نازک و کلفت بودن هم دسته بندی می گردد. برای نمونه، با بعضی دورس ها که از پرز و پنبه ساخته می شوند و گرم و نرم تر هستند لباس های توکُرکی و مناسب برای فصول سرد را تهیه می نمایند.

کاربرد پارچه دورس چیست؟

پارچه دورس کاربرد زیادی دارد، ولی با توجه به بافت نرم، گرم و ضخیم آن بیشتر برای لباس های پاییزی و زمستانی یا لباس های گرم کن و ورزشی استفاده می گردد. جنس باکیفیت دورس و دوام بالای آن باعث می گردد لباس های پاییزی و زمستانی خود را به آسانی نگه داری نموده و هر سال با سرد شدن هوا از آن ها بهره ببرید.

از برترین لباس هایی که با پارچه دورس تهیه می شوند می توانیم به پلیور، هودی یا سویشرت مردانه و زنانه، گرم کن های ورزشی و بعلاوه شلوارهای ضخیم مردانه و زنانه اشاره کنیم.

شیوه شست وشو و نگه داری از پارچه دورس

پارچه دورس با توجه به جنس و نوع آن ممکن است هنگام شست وشو پرز دهد، به همین علت در دفعات ابتدایی بهتر است آن را به همراه سایر پارچه ها نشویید. بعلاوه دورس های پنبه ای ممکن است پس از شست وشو فرم خود را از دست بدهند و کمی آب بروند، بنابراین آن ها را آویزان نکنید تا سنگینی آب منجر به از فرم افتادن پارچه نگردد.

همانطور که بالاتر گفتیم، پارچه دورس ماندگاری بالایی دارد، ولی این تنها در صورتی است که به خوبی از آن مراقبت کنید. یک نکته مهم برای نگه داری و شست وشوی این پارچه و بالا بردن طول عمر آن این است که پارچه را به جای ماشین لباس شویی با دست بشویید، از آب سرد بهره ببرید و بعلاوه هنگام شست وشو لباس را پشت و رو کنید.

دورس های پلی استری یا آن هایی که از لاکرا تهیه می شوند دوام و مقاومت بیشتری دارند، به آسانی چروک نمی شوند و در نتیجه شست وشویشان آسان تر است. اگر می خواهید یک خرید مطمئن تر و عمری داشته باشید حتما این نوع پارچه دورس را بخرید.

فرق هودی و دورس چیست؟

با توجه به اینکه دورس یک نوع پارچه است، پی می بریم هودی و دورس چه تفاوتی با هم دارند. هودی نوعی پوشاک پاییزی و زمستانی است که کلاه بزرگ و جیب های جادار و به اصطلاح کانگورویی دارد. این پوشاک می تواند در رنگ ها، مقدار ها و جنس های گوناگونی وجود داشته باشد. حتی ممکن است هودی هایی را ببینید که با پارچه دورس تهیه می شوند. در حقیقت، انواع پوشاک پاییزی و زمستانی از جمله سویشرت، پلیور، ژاکت، هودی و غیره می توانند با پارچه دورس فراوری شوند.

بنابراین، مقایسه کردن دورس و هودی از پایه نادرست است، چرا که یکی جنس پارچه و دیگری نوعی پوشاک به شمار می رود. هودی می تواند از جنس دورس یا هر پارچه دیگری باشد. متأسفانه خیلی ها به لباس های گرم مانند سویشرت و پلیور که با پارچه دورس تهیه می شوند، دورس می گویند و باعث گمراه شدن مردم می شوند. نام درستی که برای این پوشاک باید در نظر گرفت، برای مثال، هودی از جنس دورس، پلیور دورس، سویشرت دورس و غیره است.

هودی چیست و چه انواعی دارد؟

هودی نوعی سویشرت کلاه دار است که جنس راحت و گرمی دارد و می تواند با پارچه های گوناگونی از جمله پارچه دورس تهیه گردد. این پوشاک یک انتخاب عالی برای روزهای سرد و بارانی است و تنوع و جذابیت زیادی به استایل شما می دهد.

به طور کلی، بیشتر مردم هنگامی که نام هودی را می شنوند تصویر پلیور هودی به ذهنشان می آید که محبوب ترین نوع هودی است، زیپ ندارد و دارای آستین های بلند و جیب کانگورویی است. ولی این پوشاک مدل های متنوع دیگری هم دارد.

برای نمونه، هودی زیپ دار، گشاد و چسبان از دیگر مدل های معروف هودی هستند. هودی ورزشی و هودی بی آستین هم از نمونه هایی هستند که بیشتر بین ورزشکاران و بدن سازان هوادار دارند. شما بعلاوه می توانید هودی های پشمی، خز، کش بافت و غیره را پیدا کنید که برای روزهای سرد بسیار مناسب هستند.

پوشاک گرم و پاییزی را با چه لباس هایی ست کنیم؟

پوشاک گرم و پاییزی معمولا راحت و آزاد هستند و شاید در ظاهر شیک و مجلسی نباشند، ولی شما با استفاده از بعضی لباس های دیگر می توانید تیپ زیبا، آراسته و شیکی برای خودتان بسازید.

برای نمونه، پوشیدن انواع کاپشن خلبانی، پالتو و ژاکت روی هودی یک انتخاب عالی خواهد بود. این لباس ها انواع گوناگونی از جمله چرمی، جین، دنیم یا پشمی دارند و ترکیب خوبی با هودی می سازند. برای شلوار هم می توانید جین یا چرم بپوشید. انواع کتانی ها، اسنیکرها و بوت ها هم برای این استایل مناسب هستند. در ادامه چند نمونه از استایل های پاییزی و زمستانی با هودی را می بینید.

1. کاپشن خلبانی + هودی + شلوار جین + کتانی سفید

2. کاپشن یا پالتو مشکی + هودی گشاد + شلوار چرم + پوتین مشکی

3. کاپشن چرم قهوه ای + هودی خاکستری + تی شرت سفید + شلوار جین + کتانی سفید

سخن پایانی

امروزه خیلی ها نام دورس را به سویشرت و پلیورهایی که از پارچه دورس تهیه می شوند نسبت می دهند. به همین علت، اینطور به نظر می رسد که دورس و هودی دو نوع پوشاک پاییزی و زمستانی متفاوت هستند. ولی در حقیقت، دورس نوعی پارچه است که با استفاده از آن پوشاک گوناگونی تهیه می گردد.

از پارچه دورس برای فراوری انواع سویشرت، پلیور، هودی، ژاکت و شلوار استفاده می گردد. این پارچه ضخامت و کیفیت بالایی دارد و می تواند بدن شما را در فصل های سرد سال گرم نگه دارد. شما با توجه به سلیقه و اولویت های خود می توانید پوشاک تهیه شده با این پارچه را بخرید و استایلی پاییزی و زیبا برای خودتان بسازید.

منبع: Yoke Apparel Manufacturing, Seam Apparel

منبع: دیجیکالا مگ

به "دورس چیست و چه تفاوتی با هودی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دورس چیست و چه تفاوتی با هودی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید