راهنمای پرورش گیاه کوزه ای

به گزارش وبلاگ داریوش، گیاه کوزه ای یکی دیگر از گیاهان عجیب و غریب گوشتخوار است. اگر خانه ای زیبا و بدون حشرات مزاحم می خواهید، حتما، حتما آن را پرورش دهید!

راهنمای پرورش گیاه کوزه ای

این گیاه برگ های زیبایی دارد که توجه هر بیننده ای را جذب می نمایند و به صورت قائم در خاکی مرطوب می رویند. این گیاه برای رشد و نمو احتیاجهای مشخصی دارد. در طبیعت، گیاه کوزه ای، در مکانی آفتابی یا خاکی خیلی مرطوب، اما نه خیس، می روید. شرایط دلخواه گیاه را برایش فراهم کنید تا به خوبی در خانه تان رشد کند.

کوزه ای گیاهی چند ساله است که در حدود 15 تا 20 سانتی متر بلند می گردد و می تواند 90 سانتی متر عریض گردد. برگ ها تنها قسمت مجذوب کننده گیاه نیستند، کوزه ای برای تان گل هم می دهد. گل های گیاه به رنگ های سبز، صورتی و قرمز هستند که در فصل بهار بر روی گیاه ظاهر می شوند. جالب است بدانید که از گل های این گیاه می توانید به صورت شاخه بریده هم بهره ببرید.

گیاه کوزه ای حشرات را به سمت ساختار قیف مانندش جذب می نماید و حشرات هم با خوشحالی وارد این تونل مرگ می شوند! سپس حشره درون گیاه به دام می افتد و می میرد و مواد مغذی بدنش به وسیله سلول های خاصی از گیاه جذب می گردد.

شرایط نگهداری

- نور

گیاه را در مکانی با آفتاب مستقیم بکارید تا رشد قوی و قائمی داشته باشد. در درون خانه باید تا جایی که می توانید برای گیاه نور مستقیم فراهم کنید.

- آبیاری

همانطور که گفتیم خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد و حالت باتلاقی داشته باشد اما باید از خیس ماندن طولانی مدت آن هم اجتناب کرد. اگر گیاه را درون باغچه کاشته اید (در صورتی که محل زندگی تان برای کاشت گیاه در بیرون از خانه مناسب است)، بد نیست از سیستم آبیاری قطره ای برای مرطوب نگه داشتن همیشگی گیاه بهره ببرید.

- خاک

بهتر است گیاه کوزه ای خود را در یک خاک باتلاقی که همیشه مرطوب (رو به خیس) است بکارید. اگر گیاه را درون کودهای هوموسی بکارید که همیشه مرطوب باشد اما آب در آن جمع نگردد و خیس نماند هم به خوبی رشد خواهد نمود.

تکثیر

این گیاه از دو طریق تقسیم بوته و کاشت بذر قابل تکثیر است.

برای تکثیر گیاه کوزه ای به روش تقسیم بوته، ابتدا صبر کنید تا گیاه به مقدار کافی رشد کند. زمانی که گیاه به مقدار کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه و ریزوم گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط ریزوم های گیاه را ببرید و آن را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید. هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد، بکارید.

برای کاشت بذر هم می توانید از دانه های گیاه خودتان بهره ببرید و هم می توانید بذر را از فروشگاه های گل و گیاه یا فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید.

چند نکته:

  • این گیاه به وسیله ریزوم یا همان ساقه های زیر زمینی رشد می نماید و توسعه می یابد. در بهار برای 2 تا 3 هفته گل می دهد. در همین فصل و فصل تابستان ساختارهای کوزه ای نو خود را که در حقیقت همان برگ های گیاه هستند فراوری می نماید. در منطقه ها سرد این برگ ها سپس در اواخر پاییز تا سطح خاک خشک می شوند.
  • با فرا رسیدن بهار ساختارهای مرده و خشک شده گیاه را از آن جدا کنید تا برای رشد نوش آماده گردد.
  • اگر برنامه دارید گیاه را درون خانه بکارید (که با توجه به احتیاجهای گیاه می تواند سخت باشد) باید آن را در جایی قرار دهید که آفتاب مستقیم و گردش هوای مناسب داشته باشد.
  • اگر گیاه کوزه ای تان را در بیرون از خانه می کارید، بهتر است آن را در گلدان بکارید. چرا که کنترل کردن شرایط گلدان آسان تر از باغچه است.
  • بهتر است گیاه را در بیرون از خانه بکارید چرا که کوزه ای در فصل رشد به گرما و نور و در فصل زمستان به سرما و رفتن به خواب زمستانی احتیاج دارد.
منبع: فوت و فن / bhg.com

به "راهنمای پرورش گیاه کوزه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پرورش گیاه کوزه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید