جنجال یک برکناری دیگر در آمریکا، ترامپ: من دخالتی نکردم!

به گزارش وبلاگ داریوش، ایسنا نوشت: دادستان کل آمریکا می گوید، دونالد ترامپ رسما یک دادستان آمریکایی در منهتن را که چندین تحقیق مرتبط به دستیاران او را رهبری می کرد، اخراج نموده است.

جنجال یک برکناری دیگر در آمریکا، ترامپ: من دخالتی نکردم!

به گزارش پایگاه خبری هیل، وزارت دادگستری آمریکا شامگاه آدینه گفت، جفری برمن از دادستان های بانفوذ منطقه جنوبی نیویورک جایگزین خواهد شد اما اندکی پس از آن برمن گفت که قصد ندارد استعفا دهد.

در نامه ای که به دست بازفید نیوز رسیده است، ویلیام بار، دادستان کل آمریکا به برمن اطلاع داده است که او از ترامپ خواسته تا رسما او را اخراج کند. برمن شب قبل از آن گفته بود که استعفا نداده است و تا زمانی که سنا جایگزین او را تایید نکند، نمی توان او را برکنار کرد.

ویلیام بار نوشت: متاسفانه با توجه به صحبت های خودتان، شما نمایش عمومی را به خدمت عمومی ترجیح دادید. برای اینکه شما گفتید قصد استعفا ندارید، من از رئیس جمهوری خواستم تا امروز شما را اخراج کند و او هم همین کار را کرد.

به گفته دادستان کل آمریکا، سخنان جفری برمن به غلط اشاره داشت که رهبری او برای تضمین مدیریت صحیح پفراینده های باز لازم است و گفت که ادعاهای مربوط به دخالت به بازرس کل گزارش می گردد. ویلیام بار نوشت: این کاملا غلط است. انتظار دارم که این دفتر به مدیریت تمام پفراینده ها به شکل عادی ادامه دهد و به سیاست ها، استانداردها و رهنمودهای این وزارتخانه پایبند باشد.

ساعاتی پس از نامه ویلیام بار، جفری برمن در بیانیه ای گفت فورا پست خود را ترک می نماید. هنوز تعیین نیست که آیا برمن بعد از ترک سمت، به این اقدام اعتراض خواهد نمود یا خیر.

ویلیام بار در نامه خود همچنین گفت که آدری استراوس، معاون جفری برمن این سمت را موقتا به دست می گیرد. دولت ترامپ در نظر دارد تا جی کلیتون، رئیس کنونی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را برای این پست نامزد کند.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شنبه در جمع وبلاگ داریوش گفت که در اخراج برمن دخیل نبوده است. ترامپ گفت: آنجا وزارتخانه ویلیام بار است نه من. این کاملا به خودش بستگی داشته است. من دخالتی نداشتم. دادستان کل ما بسیار قابل است.

در همین حال یک سخنگوی کاخ سفید به پایگاه هیل گفت، ترامپ با درخواست ویلیام بار برای اخراج جفری برمن، پیش از آنکه یک مقام مورد تایید سنا بتواند این سمت را در دست بگیرد، موافقت کرد. وزارت دادگستری آمریکا و دفتر برمن به گزارش هیل هنوز واکنشی نداشته اند.

جفری برمن، چندین تن از دستیاران ترامپ از جمله مایکل کوهن، وکیل سابق رئیس جمهوری آمریکا را که بابت تخلفات اقتصادی کمپین و دروغگویی به کنگره زندانی شده است، هدف تحقیقات قرار داده بود. دفتر جفری برمن همچنین درباره رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و وکیل شخصی کنونی دونالد ترامپ در یک پفراینده اقتصادی کمپین که فعلا اتهاماتی را متوجه دو دستیار جولیانی نموده است، تحقیق می کرد.

موضوع مورد مناقشه، با دو قانون فدرال متناقض روبرو است؛ اول اینکه یک داستان منصوب از سوی دادگاه تا زمانی که سمتش پر گردد، باید به کارش ادامه دهد. دوم اینکه، رئیس جمهوری آمریکا می تواند هر دادستانی را اخراج کند.

ویلیام بار با اشاره به همین نکته نوشت: کاملا تعیین است که رئیس جمهوری می تواند یک دادستان آمریکایی منصوب شده از سوی دادگاه را برکنار کند.

در واکنش به این تحولات، لیندسی گراهام، رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا هم شنبه با صدور بیانیه ای تفسیر ویلیام بار از این قانون را تایید کرد. او گفت: به اعتقاد من، هر رئیس جمهوری این قابلیت را دارد که گمارده های سیاسی را جایگزین کند، مثل دادستان ها.

جفری برمن اما در بیانیه روز آدینه خود تاکید نموده بود، رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند دادستانی را که از سوی دادگاه منصوب شده است، برکنار کند و تنها یک مقام مورد تایید سنا می تواند جای او را بگیرد. برکناری برمن همچنین با انتقاد دموکرات های ارشد کنگره روبرو شد که تاکید دارند این اقدامات با حسن نیت انجام نشده است.

چارلز شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا خواهان تحقیق بازرس کل وزارت دادگستری کشورش در این رابطه شد. او گفت: اخراج برمن از فساد بالقوه در فرایند حقوقی خبر می دهد.

جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هم شنبه گفت، این کمیته تحقیقاتی را درباره اخراج برمن به جریان می اندازد و از برمن برای شهادت دعوت به عمل آورد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم خواهان تحقیقات فوری درباره این مساله شد. او در بیانیه ای گفت: اخراج دادستان برمن قابل شرح نیست. زمانی که ویلیام بار گفت که برمن قصد استعفا دارد، صداقت نداشته است.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "جنجال یک برکناری دیگر در آمریکا، ترامپ: من دخالتی نکردم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال یک برکناری دیگر در آمریکا، ترامپ: من دخالتی نکردم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید