تکرار یک وعده: تا آخر سال مودم 5G ایرانی به فراوری انبوه می رسد

به گزارش وبلاگ داریوش، فراوریکنندگان مودم بومی می گوید با همه مسائل و موانعی مانند تحریم ها، گرانی قطعات، کمبود ارز، زنجیره تامین قطعات مودم و … تا خاتمه سال، مودم 5G ایرانی به فراوری انبوه می رسد.

تکرار یک وعده: تا آخر سال مودم 5G ایرانی به فراوری انبوه می رسد

در سال ها اخیر، چندین شرکت فراورینماینده مودم بومی مانند ارگ تازه، اتصال صنعت میانه و مهام الکترونیک در صنعت فاوا مشغول فعالیت شدند.

این فعالان نیز مانند سایر فراورینمایندگان کالاهای فاوا با یک سری مسائل و چالش ها روبرو هستند. به رغم ظرفیت بالای بازار شبکه کشور، ولی این مسائل باعث شدند هنوز مودم های بومی درصد قابل توجهی از بازار را به دست نگیرند.

مدت ها است اپراتورهای همراه اول و ایرانسل وعده عرضه مودم 5G ایرانی دادند ولی هنوز خبری نشده است.

همین طور، قرار بوده مودم های فیبر نوری بومی وارد بازار شوند که باز جز یکی دو مدل محدود، شاهد عرضه گسترده ای نبودیم.

در سال 1401 در .

قرار بود به زودی وارد بازار شوند که این وعده هنوز محقق نشده است.

مسائل فراوری مودم بومی

حمیدرضا رجبعلی، مدیر کسب وکار مودم ارگ تازه درباره چالش های این حوزه می گوید:

ما به علت تحریم ها برای برقراری ارتباط با سایر کشورها مسائل متعددی داریم مخصوصا اینکه ما در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنیم این مسائل بیشتر می گردد در این شرایط شرکت های بزرگ در جهان حاضر نیستند با ما کار نمایند و ما ناچاریم با واسطه قطعات را تحویل بگیریم. همین موضوع عامل افزایش قیمت مودم می گردد. مواد اولیه و قطعات وقتی گران گردد مودم هم به همان مقدار افزایش قیمت خواهد داشت.

او درباره مسائل کمبود ارز و زمان گیر بودن تخصیص ارز به واردنمایندگان کالا این طور می گوید:

ما برای تخصیص ارز هم با مسئله روبرو هستیم، مثلا پارسال با افزایش چند درصدی قیمت، زمان زیادی طول کشید تا حواله های ارزی ما ارسال شد تا قطعات مودم بگیریم. الان که پول به بانک دادیم چندین ماه طول می کشد تا حواله داده گردد.

مدیرعامل ارگ تازه می گوید تسهیلاتی که به شرکت های دانش بنیان فراورینماینده داده می گردد؛ بسیار کم و ناچیز است.

لازم به ذکر است شرکت ارگ تازه فراورینماینده است.

فراوری مودم 5G ایرانی و مودم فیبر نوری

او درباره توسعه فیبر نوری و ورود مودم های فیبر نوری می گوید:

فیبر به منزل یا مکان داده می گردد و مثل موبایل نیست که در همه جا استفاده گردد. الان باتوجه به اینکه در سال های گذشته زیرساخت فیبر گسترده نشد، آنهایی که استفاده بیشتری برای مصرف اینترنت داشته اند، به LTE روی آورده اند. کاربر، فیبرنوری می گیرد که پهنای باند بالاتری داشته باشد، برای اینکه کاربر سمت فیبر بیاید باید پهنای باند فیبر از LTE بالاتر باشد بعلاوه از جهت قیمت و سرعت فیبر نوری باید به صرفه تر باشد.

یکی از دلایل عدم استقبال از فیبر نوری را پایین بودن قیمت اینترنت موبایل می داند:

باتوجه به تعرفه پایین اینترنت در ایران، مردم به استفاده از فیبر ترغیب نمی شوند زیرا هزینه اینترنت موبایل بسیار پایین است و کاربر علتی برای جابه جایی نمی بیند. در شرایطی که فیبر از جهت قیمت برای کاربر تفاوت قیمت ایجاد نمی نماید یا تفاوت قیمت معناردار نیست کاربر از همان اینترنت روی سیمکارت یا LTE استفاده می نماید که این موضوع سبب می گردد عملا با کمبود مودم روبرو نباشیم زیرا درصد کمی از کاربران هستند که به سمت فیبر مهاجرت می نمایند و یا احتیاج به خرید مودم دارند.

ارگ بزرگ با اپراتورهای اصلی مثل شرکت مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل، مبین نت و غیره قرارداد دارد. بعلاوه با سایر شرکت ها مثل شاتل و آسیاتک به صورت موردی همکاری می نماید.

شرایط فراوری مودم 5G ایرانی از زبان مدیرعامل ارگ تازه:

توسعه 5G برای اپراتور هزینه بر است و در جهان هم خیلی گسترده نشده است درنتیجه قیمت مودم آن هم گران تر است که بیشتر هزینه آن هم به عهده اپراتور است. قرارداد ارگ با همراه اول در 5G در دست اقدام است.

رجبعلی گفت که این پروژه الان در فاز تحویل نمونه های اولیه است، اگر نمونه های اولیه مورد تایید باشد سراغ فراوری انبود می رویم. احتمالا تا انتهای سال به فراوری انبوه می رسیم.

بیشتر مودم فیبر نوری در داخل فراوری می گردد

امیر حسین رشیدیان، مدیرعامل شرکت اتصال صنعت میانه هم درباره مسائل تحریم ها و تخصیص ارز و واردات کالا می گوید:

با توجه به شرایط کشور و تحریم ها، برقراری ارتباط برای فراوری و تهیه تراشه ها بسیار سخت است زیرا برقراری ارتباط با سایر کشورها برای فراورینمایندگان سخت است.

او درباره فراوری مودم فیبر نوری می گوید:

پروژه فیبرنوری درحال رسیدن به نقطه ای است که احتیاج به تهیه تجهیزات از سمت کاربر و راه اندازی شبکه و پیاده سازی بستر ارتباطی از سمت دولت دارد. اما اینکه در یک ماه میانگین به چند مودم نوری احتیاج داشته باشیم بستگی به شرایط توسعه شبکه دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت اتصال صنعت میانه، سفارشات به وسیله اپراتورها از پنج هزار عدد آغاز می گردد و از نیمه دوم سال یا اواخر سال این عدد بیشتر می گردد. با هدفگذاری که وزارت ارتباطات با دسترسی 20 میلیون مشترک فیبرنوری درنظر گرفته است، در یک یا 2 سال آینده در این حوزه احتیاج به تجهیزات مودم احساس می گردد که طبق پتانسیلی که دیده می گردد، بخش عمده این احتیاج درشرکت های داخلی تامین می گردد.

تا انتها سال مودم 5G ایرانی به فراوری انبوه می رسد

شرکت اتصال صنعت میانه در حوزه مودم سیمکارت خور با شرکت های ایرانسل، همراه اول، مبین نت، آپتل و غیره قرارداد همکاری داشته اند؛ به گفته رشیدیان طبق احتیاجهایی که هر اپراتور داشت، مدل های متفاوت مودم را فراوری می کردند.

رشیدیان درباره فراوری مودم 5G اشاره کردند:

ما با ایرانسل و همراه اول در فراوری مودم 5G همکاری داریم. اواسط سال 1399، نمونه های اولیه مودم 5G را در بخش آرندی عرضه کردیم. همزمان در آخر سال 1400 شرکت ما برنده مناقصه طراحی و فراوری مودم 5G برای همراه اول شد. نمونه آماده فراوری و تجاری محصول ما که باتوجه به مشخصات مورد احتیاج در داخل کشور از سمت هر اپراتور طبق الزامات و شرایط تا انتها این ماه آماده است و در پاییز سال جاری روی خط فراوری کارخانه قرار می گیرد که باتوجه به افقی که ما برای توسعه شبکه 5G در داخل کشور متصور هستیم، پیش بینی می گردد که بتوانیم در نیم سال دوم 1402 و سال های آینده به مرور بحث فراوری و فروش مودم 5G را با تعداد بیشتری داشته باشیم. تا انتها شهریور نمونه نهایی مودم 5G را عرضه می کنیم و آماده سفارش گیری برای فراوری در کارخانه می شویم.

لازم به ذکر است قرار بود تا برسد.

منبع: شبکه چی

به "تکرار یک وعده: تا آخر سال مودم 5G ایرانی به فراوری انبوه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار یک وعده: تا آخر سال مودم 5G ایرانی به فراوری انبوه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید