اکتشاف نو دانشمندان چینی از ساختار ستارگان

به گزارش وبلاگ داریوش، ایسنا نوشت: دانشمندان چینی در مطالعات اخیرشان اظهار کردند منشا کلسیم را در ساختار اولین ستارگان شناسایی نموده اند.

اکتشاف نو دانشمندان چینی از ساختار ستارگان

بر اساس مطالعه ای که اخیرا در مجله نیچر(nature) منتشر شده است، دانشمندان چینی با استفاده از تجهیزات عمیق ترین آزمایشگاه زیرزمینی دنیا در استان سیچوان در جنوب غرب چین، منشا کلسیم را در اولین ستاره ها شناسایی کردند. آزمایشگاه زیرزمینی جین پینگ چین(CJPL) با مساحت 2400 متر در زیر کوهی در استان سیچوان قرار گرفته است و در دسامبر 2010 فعالیت خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

عکس | مارهایی که بر بال شاپرک غول پیکر جا خوش نموده اند

هشدار قاطع اتحادیه اروپا به ایلان ماسک

عکس | موشک های روسیه استار را نابود می نماید یا سلاح ویژه چین؟

در سال 2014، اخترشناسان استرالیایی قدیمی ترین ستاره ای را که تا به امروز به وسیله بشر شناخته شده است، مشاهده کردند. آن ستاره یک غول قرمز نوع K به نام SMSS0313-6708 بود که روی آن لیتیوم، کربن، منیزیم و کلسیم مشاهده شده بود. با این حال، منشا کلسیم این ستاره همچنان یک راز به جای مانده بود.

محققان چینی آزمایشات مربوط به این ستاره را در آزمایشگاه زیرزمینی جین پینگ چین(CJPL) انجام دادند. سپس آنها با موفقیت این فرضیه را تایید کردند که کلسیم از یک واکنش کلیدی از چرخه کربن، نیتروژن و اکسیژن موسوم به چرخه سی ان او(CNO cycle) ناشی می گردد که این موضوع منشا کلسیم در ستاره یاد شده را آشکار می نماید.

چرخه سی ان او(CNO cycle) یکی از دو واکنش هسته ای است که ستارگان با آن هیدروژن را به هلیم دگرگون می سازند.

هه جیان جون(He Jianjun) اولین نویسنده این مطالعه از دانشسرای عالی پکن گفت: آزمایشگاه زیرزمینی جین پینگ چین می تواند تاثیر پرتوهای کیهانی را تا حد زیادی کاهش دهد و شرایط منحصر به فردی را برای مقدار گیری مستقیم واکنش های هسته ای مهم اخترفیزیکی فراهم کند.

منتقدان ادبی مجله نیچر اظهار داشتند که این مطالعه یک موفقیت بزرگ است و بینش جدیدی را برای مطالعات درباره اخترفیزیک هسته ای در آینده ارائه می دهد. اخترفیزیک هسته ای یکی از شاخه های فیزیک هسته ای است که به آنالیز تشکیل عناصر شیمیایی مختلف به وسیله واکنش هسته ای در فضا می پردازد. این فرایند فراوری، بوسیله واکنش هسته ای حاصل از انفجار بزرگ آغاز شد ولی همچنان در نقاط بسیار گرم فضا مانند ستاره ها، نواخترها و ابرنواخترها ادامه دارد.

58321

منبع: خبرآنلاین

به "اکتشاف نو دانشمندان چینی از ساختار ستارگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکتشاف نو دانشمندان چینی از ساختار ستارگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید