اما و اگرهای قیمت تخم مرغ در بازار خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ داریوش، مرغداران می گویند اگر ارز دولتی برای سهمیه نصفه و نیمه تخم مرغ برداشته شود،قیمت به کیلویی 50 هزار تومان خواهد رسید.

اما و اگرهای قیمت تخم مرغ در بازار خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ داریوش از مشهد، مشکل تأمین نهاده های طیور در خراسان رضوی هنوز حل نشده است و بر همین اساس مرغداران می گویند اگر ارز دولتی برای همین سهمیه نصفه و نیمه برداشته شود نرخ تخم مرغ به کیلویی 50 هزار تومان خواهد رسید.

در سال 98 روزانه 600 تن تخم مرغ در خراسان رضوی تولید می شد، اما اکنون این میزان به 320 تن در روز و تقریباً نصف تولید گذشته کاهش یافته است که عامل اصلی آن در کنار عواملی مانند گرانی و تأمین نهاده، پیر شدن گله هاست و تولیدکنندگان تخم مرغ هنوز در پیچ وخم تولید و تأمین نهاده و کرایه های اضافی حمل دان طیور مانده اند و از مسئولان انتظار حمایت دارند.

آیا مشکل نرخ گذاری و تنونظر برای تخم مرغ حل شد یا هنوز تصمیم گرفته نشده است؟

سید حسین موسوی نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی گفت: در چند هفته گذشته و بعد از پیگیری های زیادی که انجام شد قیمت تخم مرغ بالاخره اعلام شد؛ که بر این اساس قیمت هر شانه تخم مرغ برای مصرف کننده 43هزار تومان بود.

وی گفت: چون فرایند فروش تخم مرغ در خراسان کیلوگرمی است طبق هماهنگی های اجرا شده با دوستانمان در تعزیرات و سازمان صنعت و معدن قیمت هر کیلو تخم مرغ از درب مراکز پخش تحت شرایط دامپزشکی، به صورت علامت گذاری شده به قیمت 20هزار و 350تومان تحویل اصناف می دهیم و اصناف هم باید این را به قیمت 22هزار و 500تومان عرضه کنند.

موسوی نژاد گفت: سبد تنظیم بازار خراسان از 17مهرماه آغاز شد، ولی چون الآن قیمت تخم مرغ از نرخ مصوب ارزان تر شده است خریدی از ما انجام نمی شود درواقع اتحادیه از روال تنظیم بازار خارج شده و شبکه بازار به صورت اتوماتیک مدیریت می شود و قیمت تخم مرغ هم فعلا بیش از 22هزار و 500تومان ممنوع است.

یک کیلو تخم مرغ برای تولیدکننده چقدر تمام می شود؟

وی گفت: قیمت تمام شده یک کیلوگرم تخم مرغ بیش از 19هزار تومان برای مرغدار تمام می شود.

امسال چقدر پیروز به تأمین نهاده های طیور باقیمت دولتی شدید؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی :تأمین نهاده های از طریق سامانه بازار گاه در حال انجام است هرچند برخی مرغداری های در بحث مصارف و تخصیصات نقدهای دارند، ولی در کل اگر کار طبق روال انجام شود مسئله ای نیست.

وی گفت: ولی بحث ما با سامانه بازار گاه این است که بانک کشاورزی این سامانه را ایجاد کرد، ولی متأسفانه علی رغم اینکه این گردش مالی که برای نهاده ها در سطح کشور انجام می شود و در این یک بانک متمرکزشده است، ولی بانک کشاورزی آن طور که بایدوشاید حمایت های لازم را از سامانه بازار گاه نمی کند.

این مسئول گفت: برخی مرغداری های ما مشکل دارند و نهاده برایشان بارگذاری نمی شود یا در بحث مقادیری که به آن ها تخصیص پیدا می کند متأسفانه با این شرایط کرونا به دلیل اینکه نمی توانند مسائل و سؤالاتشان را تلفنی دریافت کنند مجبورند به تهران سفر کنند و این در حالی است که بازار گاه باید یک کننده تام الاختیار در استان ها داشته باشد و جوابگوی دامداران و مرغداران باشند.

در حال حاضر نهاده های خود را با چه قیمتی و از کجا تأمین می کنید؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی گفت: بحث تأمین نهاده همان طور که در سؤال قبلی هم گفتم فقط از طریق سامانه بازار گاه انجام می شود.

وی گفت: ما در خوراک طیور تخم گذار گنجاله سویا و ذرت شاید بیش از 80درصد نهاده را تشکیل می دهد این دو ماده غذایی مهم فقط از طریق همین نهاده انجام می شود و قیمت گذاری را هم فقط دولت انجام می دهد.

موسوی نژاد گفت: ویکی از نقدها ما در بحث نرخ گذاری که در ابتدای صحبت هم به آن اشاره کردم این بود که خود دولت آمده و رسماً قیمت گنجاله سویا و ذرت را نرخ را در سامانه افزایش و معین کرده است که البته متأسفانه این قیمت گذاری با تأخیر انجام می دهد که من امیدوارم با توجه به قانون تفکیک وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی که به وزارت جهاد کشاورزی موکول شد که این نرخ گذاری ها منطقی تر و به موقع تر از گذشته باشد.

آیا مشکل حمل نهاده های طیور از بندر حل شد؟

موسوی نژاد گفت: در خصوص بخشی از صحبتم که عرض کردم قیمت نهاده ها در بندر ها انجام می شود این است که بر این اساس کرایه حملی هم مصوب کرده که متأسفانه هیچ کدام از شرکت های باربری و راننده ها این قانون را رعایت نمی کنند و بعد قیمتی که دولت مصوب کرده و ما باید برای یک کیلوگرم گنجاله را که باید از بندر تا به اینجا حدود450 تومان هزینه پرداخت کنیم در حال حاضر مجبوریم بین 900 تا 1000 تومان هزینه می پردازیم که این مابه التفاوت دو برابری هیچ جا لحاظ نمی شود.

وی گفت: دولت در قیمت تمام شده ما هم آن را لحاظ نمی کند و متأسفانه هیچ نظارتی هم در این خصوص بر کار رانندگان نیست و شرکت ها حمل ونقل باربری رانت بزرگی را در این خصوص ایجاد کرده اند ومتاسفانه در این قسمت هم دولت علی رغم پیگیری های ما سکوت کرده است و دولت نو در این خصوص تا به امروز ورود جدی نداشته است.

اگر ارز دولتی برای تأمین نهاده حذف شود قیمت یک کیلو تخم مرغ پیش بینی می کنید چقدر تمام شود؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار خراسان رضوی گفت: درصورتی که نهاده ها به موقع تأمین شود بحران آنفولانزا هم ضربه جدی به صنعت ما وارد نکند احتمال افزایش قیمت ضعیف است حتی ممکن است در ابتدای سال آینده هم ممکن است کاهش قیمت هم داشته باشیم، ولی اگر مانند چند سال گذشته بیش از 20میلیون مرغ در اثر آنفولانزا تلف شدند اتفاقی ایجاد شود به دلیل کاهش تولید قطعاً قیمت تخم مرغ افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: البته مرغداران هزینه های بسیار زیادی در بحث ارتقاء سطح قرنطینه و امنیت زیستی خودشان انجام داده اند و امروز تخم مرغ های تولیدی استان خراسان از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است.

آیا تا خاتمه سال تخم مرغ احتمال افزایش قیمت دارد یا خیر؟

این مسئول گفت: اگر ارز 4هزار و 200تومان برداشته شود قیمت تخم مرغ از چیزی که الآن وجود دارد حداقل 2برابر می شود یعنی برای مصرف کننده هر کیلو تخم مرغ به 45هزار تومان خواهد رسید

/س.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اما و اگرهای قیمت تخم مرغ در بازار خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای قیمت تخم مرغ در بازار خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید