افزایش عجیب سکته های قلبی بعد از هوای آلوده

به گزارش وبلاگ داریوش، کارشناس دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت تاکید نمود: 12 درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی به دلیل آلودگی هوا است.

افزایش عجیب سکته های قلبی بعد از هوای آلوده

به گزارش وبلاگ داریوش، دکتر طاهره سماوات متخصص قلب و عروق و کارشناس دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه 12 درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی به دلیل آلودگی هوا است، توصیه هایی را برای پیشگیری از بروز عوارض مرتبط با این معضل اعلام کرد.

دکتر سماوات در مورد ارتباط آلودگی هوا و بیماری های قلبی عروقی گفت: یک سوم مرگ های ناشی از سکته مغزی، سرطان ریه، حملات قلبی و بیماری مزمن انسدادی ریه، مرتبط با آلودگی هوا هستند.

وی با بیان اینکه 12 درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی به دلیل آلودگی هوا است و سالانه 6 میلیون مرگ منتسب به آلودگی هوا در دنیا می دهد، اضافه نمود: بعد از یک ساعت مواجهه انسان با هوای آلوده و حتی دو روز پس از آن، اندازه رخداد سکته های قلبی 10 تا 20 درصد افزایش می یابد که این ذرات اغلب از مصرف سوخت های فسیلی و ذرات ناشی از تماس لاستیک اتومبیل ها با جاده فراوری می شوند.

سماوات ادامه داد: آلودگی هوا موجب تشدید نارسایی قلب، افزایش بستری بیماران قلبی به اندازه 12/2 درصد، افزایش آریتمی یا نامنظمی ضربان قلب و افزایش احتمال ایجاد لخته (ترومبوز) در سیاهرگ های اندام تحتانی می گردد.

وی به افراد آسیب پذیر، مانند بیماران قلبی ریوی، دیابتی، مبتلا به فشار خون بالا، چاق و بیماران مصرف نماینده کورتون و دارای ضعف سیستم ایمنی و زنان باردار توصیه کرد از بیرون رفتن و رفت وآمد درون شهری در شرایط آلودگی هوا بپرهیزند.

وی اضافه نمود: توصیه می گردد در روزهای آلوده، افراد از فعالیت بدنی و ورزش کردن با شدت زیاد، یعنی فعالیتی که باعث افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس شده و فرد حین فعالیت به راحتی نتواند صحبت کند، در محیط بیرون منزل خودداری و از رژیم غذایی مدیترانه ای، رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی، حبوبات کامل فراوان و اندازه چربی، شیرینی و نمک کم استفاده نمایند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، کارشناس دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رژیم غذایی پرچرب و بسیار شیرین و مصرف دخانیات و الکل باعث افزایش رادیکال آزاد شده و در ایجاد التهاب قلبی عروقی و آسیب بافتی دخالت دارند، توصیه کرد که افراد به طور جدی از مصرف این مواد بپرهیزند.

منبع: همشهری آنلاین

به "افزایش عجیب سکته های قلبی بعد از هوای آلوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش عجیب سکته های قلبی بعد از هوای آلوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید