آیا مضرات گوشت سفید از گوشت قرمز بیشتر است؟

به گزارش وبلاگ داریوش، درست است که گوشت قرمز علاوه بر فواید آن برای بدن مضرات زیادی نیز به همراه دارد اما گوشت سفید نیز از این مضرات احتمالی مبری نیست.

آیا مضرات گوشت سفید از گوشت قرمز بیشتر است؟

گوشت سفید اغلب به عنوان جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز توصیه می گردد اما این مصرف این نوع از گوشت که به گوشت جاندارانی از قبیل مرغ و ماهی گفته می گردد، نیز مضراتی به همراه دارد. با ما در مجله اینترنتی وبلاگ داریوش همراه باشید تا از مضرات گوشت سفید مطلع شوید.

آیا مصرف مرغ و ماهی جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است؟

درست است که خواص گوشت سفید از مضرات آن پیشی می گیرد اما این مضرات بالقوه نیز می توانند در نوع خود آسیب زننده باشند. بعضی از این مضرات عبارتند از:

1. بیماری های ناشی از طیور

مصرف گوشت سفید، به ویژه مرغ، می تواند منبع بیماری های مختلف ناشی از غذا باشد. باکتری هایی مانند سالمونلا، کامپیلوباکتر گوشت سفید خام یا نیم پز را آلوده نموده و در صورت مصرف باعث عفونت می شوند. علائم بیماری های ناشی از غذا عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و تب.

انجام اقدامات مناسب ایمنی مواد غذایی، مانند پختن مرغ در دمای مناسب و جلوگیری از آلودگی، به کاهش خطر بیماری های ناشی از غذا یاری می نماید.

2. مقاومت آنتی بیوتیکی

استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش طیور برای بالا بردن سرعت رشد و پیشگیری از بیماری ها اقدامی شایع است. اما استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در حیوانات به توسعه باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک یاری می نماید.

هنگامی که انسان از گوشت سفید با محتویاتی از آنتی بیوتیک استفاده می نماید یا در معرض این باکتری های مقاوم قرار می گیرد، اثربخشی آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی در انسان محدود می گردد. برای کاهش این خطر، بعضی از کشورها مقرراتی را برای محدود کردن استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش طیور اجرا نموده اند.

3. اثرات زیست محیطی

فراوری گوشت سفید، به ویژه پرورش طیور در مقیاس بزرگ، می تواند پیامدهای زیست محیطی قابل توجهی داشته باشد. پرورش گسترده طیور به منابع قابل توجهی از جمله آب و خوراک احتیاج دارد که زیست بوم های محلی را تحت فشار قرار می دهد.

دفع زباله های طیور منجر به آلودگی آب و انتشار گازهای گلخانه ای نیز می گردد. شیوه های کشاورزی پایدار، مانند کشاورزی ارگانیک و سیستم های مدیریت ضایعات، می توانند به کاهش اثرات زیست محیطی فراوری گوشت سفید یاری نمایند.

4. آلرژی و حساسیت

بعضی از افراد ممکن است به انواع خاصی از گوشت سفید مانند ماهی یا صدف، آلرژی یا حساسیت داشته باشند. آلرژی به ماهی یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی است و علائم ممکن است از واکنش های خفیف مانند خارش یا کهیر تا واکنش های آلرژیک شدید مانند دشواری تنفس یا آنافیلاکسی متغیر باشد.

آلرژی به صدف نیز شایع است و علائم مشابهی ایجاد می نماید. افراد مبتلا به آلرژی ها یا حساسیت های شناخته شده باید از مصرف نوع خاصی از گوشت سفید که برای سلامتی آن ها مضر است اجتناب نمایند.

5. ملاحظات غذایی شخصی

در حالی که خواص گوشت سفید در مقایسه با گوشت قرمز به علت محتوای چربی کمتر، از آن انتخابی مناسب تر می سازد، ممکن است بر اساس احتیاجها و ترجیحات غذایی برای همه مناسب نباشد.

بعضی از افراد، مانند ورزشکاران یا افرادی که احتیاج به انرژی بالایی دارند، ممکن است به محتوای کالری و چربی بالاتر موجود در بعضی از گوشت های قرمز احتیاج داشته باشند. توجه به تعادل کلی رژیم غذایی و احتیاجهای غذایی فردی هنگام انتخاب غذا لازم است.

6. محتوای کلسترول بالا

در حالی که گوشت سفید به طور کلی چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد، اما همچنان در بعضی از اجزای آن مثل پوست مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی کلسترول است.

مصرف زیاد کلسترول به ایجاد بیماری های قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر منجر می گردد. افرادی که سطح کلسترول خون بالایی دارند یا سابقه بیماری قلبی دارند باید مصرف گوشت سفید خود را محدود نموده و وعده های کوچک تری از آن را برگزینند. بعلاوه برای کاهش کلسترول دریافتی پوست مرغ و ماهی باید تمیز شده و از آن ها جدا شوند.

با مطلعی از این عوارض، می توانید تصمیم مطلعانه ای در خصوص مصرف گوشت سفید بگیرید. استفاده صحیح، پختن و تهیه گوشت سفید به همراه ملاحظات غذایی شخصی به کاهش خطرات احتمالی و ترویج یک رژیم غذایی متعادل و سالم یاری خواهد نمود. مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه ثبت شده می تواند هدایت های شخصی را بر اساس شرایط خاص سلامتی یا اهداف رژیم غذایی ارائه دهد.

پیشنهاد مطالعه: خواص امگا 3 : معجزه باورنکردنی سلامتی را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "آیا مضرات گوشت سفید از گوشت قرمز بیشتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مضرات گوشت سفید از گوشت قرمز بیشتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید