آشنایی با میوه پاپایا

به گزارش وبلاگ داریوش، آیا می دانید پاپایا چیست؟ پاپایا یکی از میوه های استوایی و بومی منطقه ها حاره ای آمریکا و مکزیک است و در کشورهای هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین هم پرورش داده می گردد. کاشت میوه پاپایا در ایران برای اولین بار در شهر یزد اجرا شده است و به عنوان میوه وارداتی نیز در کشور به فروش می رسد.

آشنایی با میوه پاپایا

ویژگی های میوه پاپایا

ابعاد میوه پاپایا حدود 15 تا 20 سانتی متر است. پوست این میوه ابتدا سبز است و زمانی که کاملاً رسیده و آماده مصرف گردد، به رنگ زرد کهربایی تا کمی نارنجی درمی آید. این میوه آبدار، گوشتی زرد، نارنجی یا صورتی و بافت نرم و شیرینی دارد.

درون گوشت پاپایا دانه های سیاه کوچک زیادی وجود دارد که تلخ مزه هستند. میوه رسیده را می توانید به صورت خام مصرف کنید.

از آنجا که میوه نرسیده حاوی مقدار زیادی لاتکس است، می تواند باعث تحریک انقباضات گردد.

به همین علت بهتر است قبل از مصرف آن را بپزید. این میوه در تهیه سالاد و اسموتی کاربرد زیادی دارد. {1}

خواص پاپایا برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت
پوست پاپایا حاوی آنزیم هایی است که با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت یاری می نمایند.

همچین مقادیر بالای ویتامین C موجود در میوه پاپایا با افزایش فراوری کلاژن برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

ماسک صورت با پاپایا
پوست پاپایا را از گوشت میوه جدا کنید و آن را بر روی پوست صورت و گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.
2. آکنه و جوش صورت
آنزیم پاپایان موجود در میوه پاپایا با کاهش التهاب پوست به درمان آکنه و جوش صورت و التهاب و قرمزی جای جوش یاری می نماید.
ماسک پاپایا برای صورت
یک پاپایای رسیده را به صورت پوره در آورید و آن را بر روی صورت و جوش ها بمالید، بگذارید 15-20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.
3. مرطوب نماینده طبیعی پوست
پاپایا خواص آب رسانی قوی دارد و برای کسانی که پوست خشک دارند می تواند به عنوان یک مرطوب نماینده طبیعی عمل کند.
ماسک پاپایا برای پوست صورت
1 قاشق غذاخوری پاپایا له شده را با 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و آن را بر روی پوست صورت و بدن بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.
4. پاک سازی پوست صورت
اسید آلفا هیدروکسی و بتاکاروتن موجود در پاپایا با پاک سازی پوست به روشن شدن رنگ پوست، از بین بردن پوست مرده و پاک سازی پوست صورت یاری می نمایند.
ماسک صورت پاپایا
1/4 فنجان پاپایا له شده را با 1 قاشق غذا خوری عسل و 1/2 قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید و آن را بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید.
5. درمان سیاهی دور چشم
پاپایا سبز خواص سفید نمایندگی دارد و برای درمان سیاهی دور چشم مفید می باشد.
ماسک دور چشم پاپایا برای برطرف سیاهی
1/4 فنجان پاپایا سبز خرد شده را در مخلوط کن بریزید و خمیر به دست آمده را زیر چشم ها بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند، سپس به آرامی با دستمال پاک نموده و صورت را با آب سرد بشویید.
6. درمان ویتیلیگو یا پیسی
پاپایا یکی از برترین روش های خانگی برای درمان ویتیلیگو یا پیسی می باشد؛ اگر پاپایا له شده را بر روی منطقه ها آسیب دیده بمالید با افزایش فراوری ملانین، رنگ پوست را به حالت طبیعی بر می گرداند.

مالیدن آب پاپایا بر روی منطقه ها آسیب دیده پوست هم به درمان پیسی یاری می نماید.

7. درمان اگزما و پسوریازیس
آنزیم پاپایان موجود در پاپایا برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس مفید بوده و همچین به کاهش خارش و قرمزی پوست هم یاری می نماید. با استفاده موضعی و خوراکی پاپایا می توانید به درمان اگزما و پسوریازیس یاری کنید.
8. درمان ملاسما یا لک صورت
پاپایا برای درمان ملاسما یا لک صورت مفید می باشد؛ یک لایه نازک پاپایا رسیده را بر روی لک ها بگذارید تا هم پوست را نرم کند و هم با تدریج لک های صورت را درمان کند.
9. درمان لکه های قهوه ای پوست
ویتامین A و C و بعلاوه آنزیم پاپائین موجود در میوه پاپایا برای درمان لکه های قهوه ای پوست مفید هستند.
ماسک برای لکه های قهوه ای صورت
4 تکه پاپایا رسیده و له شده را با 1 قاشق غذاخوری زردچوبه و 1 قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.
10. تقویت و افزایش رشد مو
پاپایا دارای اسید فولیک است که لا افزایش گردش خون به تقویت فولیکول های مو یاری نموده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می گردد.
11. درمان شوره سر
یکی از برترین مزایای دانه های پاپایا این است که چون خواص ضد قارچی دارد، می تواند به درمان شوره سر یاری کند.
ماسک پاپایا برای مو
نصف یک پاپایا با دانه ها را در مخلوط کن بریزید تا له شوند، این خمیر را بر روی پوست سر و موها خوب ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت بماند، سپس با آب گرم و شامپو بشویید.
12. نرم نماینده طبیعی مو
مقادیر بالای ویتامین A موجود در پاپایا برای مرطوب کردن و نرم کردن موی سر مفید می باشد.
ماسک مو پاپایا و ماست
نصف یک پاپایا رسیده و له شده را با نصف فنجان ماست ترکیب کنید و بر روی مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

فواید دارویی و درمانی پاپایا برای بدن

13. دیابت و قند خون
مقادیر بالای فیبر موجود در میوه پاپایا باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می گردد.

بسیاری از مطالعات نشان داده که پاپایا و آب پاپایا به بهبود عملکرد پانکراس برای فراوری انسولین یاری نموده و خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در افراد کاهش می دهد.

نباید فراموش کنید که پاپایا مقادیر بالایی فروکتوز دارد بنابراین افراد مبتلا به دیابت بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایند.

14. فشار خون
مقادیر بالای پتاسیم موجود در میوه پاپایا اثرات سدیم خون را کنترل نموده و به عنوان یک وازودیلاتور باعث بهبود جریان خون در رگ ها شده و فشار خون بالا را کاهش می دهد.
15. لاغری و کاهش وزن
پاپایا یکی از میوه های با کالری پایین می باشد، بعلاوه مقادیر بالای فیبر موجود در پاپایا باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن یاری می نماید.
16. نوزادان و بچه ها
پاپایا میوه ای است که به راحتی هضم می گردد و شما می توانید آن را از سن 7 ماهگی به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید.

مقادیر بالای فیبر موجود در پاپایا به بهبود حرکات روده یاری نموده و برای درمان یبوست در نوزادان و بچه ها مفید می باشد.

17. معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای آنزیم پاپائین موجود در میوه پاپایا به بهبود هضم غذا یاری نموده و برای سلامتی دستگاه گوارش و کشتن کرم روده مفید می باشد.
18. یبوست
مقادیر قابل توجه فیبر موجود در پاپایا با افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست یاری می نماید. بعلاوه پاپایا به درمان هموروئید های دردناک هم یاری می نماید.
19. سرطان
محققان کشف کردند که پاپایا و برگ های درخت پاپایا خواص ضد سرطان و ضد تومور قوی داشته و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان لوزالمعده و سرطان پروستات حتی از دارو هم بهتر عمل می نماید.
20. کلسترول و قلب
مقادیر بالای ویتامین های A، C و E موجود در میوه پاپایا برای پیشگیری از ابتلا به آترواسکلروزیس و بیماری های قلبی مفید هستند.

مقادیر بالای کاروتنوئید های موجود در پاپایا از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ های خونی جلوگیری نموده و خطر حمله قلبی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

پاپایا به عنوان یک منبع خوب فیبر شناخته می گردد که می تواند به کاهش کلسترول بد خون یاری کند.

21. چشم
بتا کاروتن که عامل رنگ نارنجی میوه پاپایا می باشد، از بیماری های چشمی جلوگیری نموده و برای بهبود بینایی و پیشگیری از دژنراسیون ماکولا مفید می باشد.
22. درمان بی نظمی قاعدگی
گفته می گردد که مصرف پاپایا سبز و نارس به درمان بی نظمی قاعدگی در زنان یاری می نماید.

در واقع پاپایا به عنوان یک میوه با طبع گرم شناخته می گردد به این معنی که در بدن فراوری گرما می نماید، این گرما باعث تحریک ترشح هورمون استروژن شده و بی نظمی قاعدگی را درمان می نماید.

علاوه بر این ها گفته می گردد که آنزیم پاپائین موجود در پاپایا با افزایش فراوری استروژن به درمان درد پریود یاری می نماید.

23. روماتیسم و آرتروز
پاپایا به علت مقادیر بالای آنزیم کلوپاپائین موجود در آن دارای خواص ضد التهابی قوی بوده که برای پیشگیری و درمان روماتیسم، آرتروز و پوکی استخوان مفید می باشد.
24. تقویت سیستم ایمنی بدن
تحقیقات صورت گرفته در ژاپن نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در میوه پاپایا به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده و از ابتلا به سرماخوردگی، زردی یا یرقان، برونشیت و بیماری های کلیوی پیشگیری می نماید.

ویتامین A موجود در پاپایا می تواند التهاب ریه ها و سرفه را درمان کند.

بعلاوه ترکیب آب پاپایا سبز با عسل به کاهش التهاب لوزه ها یاری می نماید.

بتاکاروتن موجود در میوه پاپایا خطر ابتلا به آسم و حملات آسم را کاهش می دهد.

25. دندان درد
گفته می گردد که بخش داخلی پوست پاپایا برای درمان مسائل دهان و لثه مفید بوده و اگر مقداری پوره پاپایا را بر روی دندان بمالید به درمان دندان درد یاری می نماید.
26. استرس و اضطراب
مقادیر بالای ویتامین C موجود در میوه پاپایا جریان هورمون های استرس در بدن را تنظیم نموده و به کاهش استرس و اضطراب یاری می نماید.

خواص آب پاپایا

27. سرطان
بتاکاروتن، لیکوپن، بتا کریپتوکسانتین و ایزوتیوسیانات موجود در آب پاپایا برای پیشگیری و درمان سرطان و تومور مفید هستند.
28. تقویت سیستم عصبی
سطح بالای مس موجود در آب پاپایا برای تقویت سیستم عصبی مفید بوده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.
29. پوکی استخوان
آب پاپایا حاوی مواد معدنی مفیدی است که خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، پیشنهاد می گردد که هر روز صبح ناشتا یک لیوان آب پاپایا بنوشید تا به پوکی استخوان مبتلا نشوید.
30. روماتیسم، آرتروز و نقرس
پاپائین موجود در آب پاپایا خواص ضد التهابی داشته و برای پیشگیری و درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس مفید می باشد.
31. فشار خون
پتاسیم موجود در آب پاپایا به عنوان یک وازودیلاتور عمل می نماید و با کاهش تنش در عروق خونی و بهبود گردش خون به درمان فشار خون بالا یاری می نماید.
32. قلب
آنتی اکسیدان ها و فولات موجود در آب پاپایا سطح کلسترول خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کم می نماید.
33. تقویت سیستم ایمنی بدن
مقادیر بالای ویتامین C موجود در آب پاپایا به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.
34. چشم
بتا کاروتن موجود در آب پاپایا به عنوان یک تقویت نماینده بینایی شناخته شده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد. {2}

چه کسانی باید پاپایا را با احتیاط مصرف نمایند؟

فواید پاپایا را مطالعه نموده اید اما باید مواردی را قبل از مصرف آن به خاطر بسپارید پاپایا وقتی به مقدار مصرف گردد مفید اما مصرف زیاد آن می تواند به مری صدمه بزند.

خانم های باردار و شیرده باید از مصرف زیاد آن بپرهیزند زیرا پاپایا حاوی پاپایین فرآوری نشده و شیره گیاهی بالای است که برای جنین سمی است و باعث ناتوانی مادر زادی می گردد.

پاپایا باعث آلرژی در بعضی افراد می گردد که به علت پاپایین موجود در آن است، افرادی که قند خون پایینی دارند باید از مصرف پاپایا بپرهیزند زیرا قند خون را کاهش میدهد.

افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مصرف می نمایند باید با پزشک قبل از مصرف پاپایا صحبت نمایند.

از مصرف زیاد دانه سیاه پاپایا خودداری کنید چون ماده سمی آن می تواند موجب فلجی و بیماری قلبی گردد. {3}

پی نوشت:

1.www.digikala.com

2.www.coca.ir

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "آشنایی با میوه پاپایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با میوه پاپایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید