هدف مایکروسافت از خرید 70 میلیارد دلاری شرکت بازی سازی معروف اکتیویژن بلیزارد چه بود؟!

به گزارش وبلاگ داریوش، در ابتدا خبر بیشتر شبیه به یک شوخی یا دروغ بزرگ بود ولی وقتی مایکروسافت به طور رسمی تایید کرد به زودی شرکت اکتیویژن بلیزارد را با قیمتی نزدیک به 70 میلیارد دلار تصاحب می نماید؛ بزرگ ترین شوک به صنعت بازی سازی و بزرگ ترین خرید سال تازه میلادی ثبت شد.

هدف مایکروسافت از خرید 70 میلیارد دلاری شرکت بازی سازی معروف اکتیویژن بلیزارد چه بود؟!

داریم از شرکتی صحبت می کنیم که دارای ده ها استودیو بازی سازی و معروف ترین عناوین بازی این صنعت مانند کال آو دیوتی، اورواچ، وارکرفت، دیابلو و کندی کراش است.

مایکروسافت دو سال پیش با 7 میلیارد دلار شرکت بازی سازی بتسدا را خریداری کرد که در زمان خودش باز هم یک شوک بزرگ به گیمرها بود و همگان تصور می کردند بزرگ ترین خرید تاریخ غول ردموند است ولی اکنون معین شد مایکروسافت رویاهای بسیار بزرگ تری برای صنعت گیم دارد و آن 7 میلیارد دلار صرفا یک دست گرمی بوده است.

به گفته مایکروسافت، فرآیند خرید اکتیویژن بلیزارد تا ژوئن 2023 طول می کشد ولی از آن پس، باید مدیران این شرکت زیر نظر مدیران بخش ایکس باکس مایکروسافت فعالیت نمایند و به آن ها گزارش دهند. در حقیقت، فعلا بابی کوتیک مدیرعامل پرحاشیه این روزهای اکتیویژن بلیزارد به کار خود ادامه خواهد داد ولی پس از رسمی و نهایی شدن این خرید، فیل اسپنسر مدیر بخش ایکس باکس مایکروسافت، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد می گردد.

مایکروسافت اعلام نموده است که اکتیویژن بلیزارد همچنان مستقل از مایکروسافت اداره و به کار خودش ادامه می دهد ولی باید گزارش هایی به مدیران مایکروسافت بدهد.

رقم دقیق این معامله 68.7 میلیارد دلار عنوان شده است و می تواند مایکروسافت را به سومین شرکت بزرگ جهانی بازی ها، پس از تنسنت و سونی تبدیل کند. هر سهم شرکت بلیزارد در این معامله، 95 هزار دلار قیمت گذاری شده است و مایکروسافت کل خرید را به صورت نقدی پرداخت خواهد نمود.

مایکروسافت اعلام نموده است که پس از خرید اکتیویژن بلیزارد، بیشتر بازی های این شرکت را به سرویس ایکس باکس گیم پس خود اضافه می نماید. فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس اعلام نموده است پس از نهایی شدن این معامله، بیشتر عناوین بازی اکتیوژن بلیزارد از این پس برای پلتفرم های پی سی گیم و ایکس باکس گیم پس منتشر می شوند.

دلایل خرید اکتیویژن بلیزارد از سوی مایکروسافت

این خبر از یک سو می تواند برای هواداران مایکروسافت بسیار هیجان انگیز و خارق العاده باشد ولی از طرف دیگر، هواداران پلی استیشن و دیگر پلتفرم های گیمینگ رقیب، ناامیدنماینده ظاهر گردد؛ چون احتمالا در آینده، عناوینی مانند کال آو دیوتی را از دست می دهند.

بیش از 10 هزار کارمند در استودیوهای سراسر جهان برای اکتیویژن بلیزارد کار می نمایند که تا یک سال دیگر، زیرمجموعه مایکروسافت خواهند بود.

پرداخت چنین رقمی از سوی مایکروسافت برای تصاحب یک شرکت بازی سازی، باعث تعجب بسیاری از گیمرها و کاربران اینترنت شده و از خودشان پرسیدند که آیا واقعا اکتیویژن بلیزارد این قدر می ارزید؟

اما همان طور که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت می گوید؛ امروزه بازی های ویدئویی، پویاترین و هیجان انگیزترین تفریح در جهان هستند و نقشه کلیدی در توسعه پلتفرم متاورس دارند. مایکروسافت می خواهد با این سرمایه گذاری، عصر جدیدی از محتواهای تفریح و بازی های ویدئویی مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای گوشی های موبایل، هدست های واقعیت افزوده و کنسول ها رقم بزند.

فیل اسپنسر، مدیرعامل ایکس باکس می گوید هدف مایکروسافت ساخت آینده ای است که هر کاربری بتواند تقریبا در هر کجا، هر بازی دلخواهی را انجام دهد.

اکنون، سرویس بازی اشتراکی ایکس باکس گیم پس مایکروسافت بیش از 25 میلیون مشترک دارد ولی به طور قطع، پس از افزوده شدن عناوین سنگینی مانند وارکرفت، دیابلو، اووراچ و کالاف دیوتی به آن، مشتریان بیشتر و تازه تری پیدا خواهد نمود و یکی از بزرگ ترین روش های درآمدزایی برای ردموندی ها می گردد.

کنسول های بازی مایکروسافت تا کنون، بازی های انحصاری و با کیفیت کمی داشتند و همین موضوع باعث شده بود که مایکروسافت در رقابت با شرکت های سونی و تنسنت و پلی استیشن، عقب بماند اما خرید اکتیویژن بلیزارد می تواند این کاستی و کمبود را به طور کامل از بین ببرد.

ضمن اینکه باید بدانیم که مایکروسافت از رهگذر این خرید صاحب بازی های موبایل بسیار معروفی مانند کندی کراش نیز می گردد که جامعه و کژوال هواداران بسیار زیاد خاص خود را دارند و می تواند به شدت قدرت مایکروسافت در موبایل گیمینگ را افزایش دهد.

سرویس های بازی ابری نیز در چند سال اخیر رشد نموده اند و باز مایکروسافت می خواهد در این زمینه از گوگل و آمازون و اپل عقب نماند. خرید بلیزارد می تواند جامعه جهانی هواداران بازی های مایکروسافت را به شدت توسعه دهد و باعث گردد این شرکت روی بازی های ابری بیشتری سرمایه گذاری کند.

منبع: یک پزشک

به "هدف مایکروسافت از خرید 70 میلیارد دلاری شرکت بازی سازی معروف اکتیویژن بلیزارد چه بود؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف مایکروسافت از خرید 70 میلیارد دلاری شرکت بازی سازی معروف اکتیویژن بلیزارد چه بود؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید