نرخ مشارکت مالی مردان 5 برابر زنان، کدام استان ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟

به گزارش وبلاگ داریوش، بر اساس داده های مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت مالی در بهار 1402 با افزایش سه درصدی نسبت به بهار سال گذشته به 41.2 درصد رسیده است.

نرخ مشارکت مالی مردان 5 برابر زنان، کدام استان ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟

به گزارش تجارت نیوز، مرکز آمار ایران در ابتدای این هفته، چکیده نتایج جدیدترین طرح آمارگیری نیروی کار مربوط به بهار 1402 را به وسیله وبسایت رسمی خود منتشر کرد. آنالیز این گزارش حاکی از آن است که در سه ماه نخست امسال، نرخ مشارکت مالی با افزایش 0.3 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبرو شده است. بعلاوه داده های مرکز آمار نشان می دهند که همگام با افزایش نرخ مشارکت مالی، نرخ بیکاری در کشور یک درصد کاهش یافته و به 8.2 درصد رسیده است.

نرخ مشارکت مالی چیست؟

نرخ مشارکت مالی که با نام نرخ فعالیت نیز شناخته می گردد، از تقسیم تعداد جمعیت فعال به جمعیت افراد در سن کار به دست می آید. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت مالی معادل نسبت جمعیت بیکار یا شاغل 15ساله یا بیشتر به کل افراد بالای 15 سال است.

مجموع افراد شاغل و بیکار بالای 15 سال، جمعیت فعال را تشکیل می دهند و افرادی مثل خانه داران، محصلان و دارندگان عایدی بدون کار، چنانچه شاغل یا بیکار نیز بوده اند، فعال مالی به حساب می آیند.

نرخ مشارکت به 41.2 درصد رسید

آنالیز گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که در بهار امسال، تعداد کل جمعیت 15ساله و بیش از آن معادل 64 میلیون و 267 هزار نفر بوده که 26 میلیون و 470 هزار نفر، جمعیت فعال محسوب می شدند. به این ترتیب، نرخ مشارکت مالی در بهار 1402 نشان می دهد که 41.2 درصد از جمعیت در سن کار از نظر مالی فعال بوده اند. این در حالیست که نرخ مشارکت مالی در بهار سال 1401 معادل 40.9 درصد بوده است.

از سوی دیگر، نرخ مشارکت مالی در میان مردان در سه ماهه نخست سال 1402 با افزایش 0.32 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 68.3 درصد رسیده است. این در حالیست که نرخ مشارکت زنان نیز با رشد 0.3 درصدی همراه شد و رقم 14.1 درصدی را ثبت کرد.

به این ترتیب، نرخ مشارکت مالی مردان 15ساله و بیشتر، حدود پنج برابر مشارکت زنان در همین سن است.

نرخ مشارکت بیشتر روستایی ها نسبت به شهرنشینان

آنالیز نرخ مشارکت مالی به تفکیک منطقه ها شهری و روستایی ها نیز حاکی از آن است که روستایی ها شرایط بهتری در این شاخص دارند.

نرخ مشارکت جمعیت منطقه ها شهری در بهار 1402 به افزایش 0.4 درصدی نسبت به بهار سال گذشته به 40.5 درصد رسیده است. این رقم برای منطقه ها روستایی اما با افزایش 0.1 درصدی روبرو شده و رقم 43.6 درصدی را به ثبت رسانده است.

کدام استان ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟

از سویی دیگر نیز بخشی از گزارش مرکز آمار، مربوط به مقایسه نرخ مشارکت مالی به تفکیک استان هاست. آنالیز های این مرجع آماری حاکی از آن است که سه استان زنجان، اردبیل و گیلان با ثبت ارقام 50.9 درصد، 48.3 درصد و 39.5 درصد، بیشترین نرخ مشارکت مالی را ثبت نموده اند.

در طرف دیگر نیز سه استان ایلام، مرکزی و قم با کمترین نرخ مشارکت مالی قرار دارند که این نسبت برای آن ها به ترتیب معادل 32.8 درصد، 36.2 درصد و 37.4 درصد رقم خورده است.

منبع: فرارو

به "نرخ مشارکت مالی مردان 5 برابر زنان، کدام استان ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ مشارکت مالی مردان 5 برابر زنان، کدام استان ها بیشترین نرخ مشارکت را داشتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید