معرفی موزه گرمابه پهنه سمنان

به گزارش وبلاگ داریوش، موزه گرمابه پهنه سمنان

اگر تاریخ دوست باشید و بخواهید سفری به تاریخ داشته باشید، موزه ها می توانند راه گشای شما باشند. بازدید از موزه ها اطلاعات زیادی از گذشته ها در اختیارمان قرار می دهد و موزه ها در واقع جایی هستند که بصورت عملی می توانید اطلاعات تاریخی تان را با مشاهده زیاد کنید و از وسایلی که شاید هر کسی نشناسد و حتی از وجود آن ها با خبر نباشد، با خبر شوید. می خواهیم به استان سمنان سفر کنیم و به یکی از موزه های آن به نام موزه گرمابه پهنه سمنان سر بزنیم و ببینیم در این موزه چه می گذرد. با خبرنگاران همراه شوید:

معرفی موزه گرمابه پهنه سمنان

این موزه در واقع اول حمام و گرمابه بوده است به همین علت هم به نام موزه گرمابه شناخته می شود. روی سر در این حمام کتیبه ای وجود دارد که یکی از تاریخ نویسان دوران قاجار هم آن را در کتابی آورده است و تاریخ ساخت آن را به دوارن تیموریان نسبت داده اند. این بنا، در دوران صفویان و حتی تا نیمه دوران پادشاهی قاجاریان هم استفاده می شده است تا اینکه در زمان سلطنت مظفرالدین شاه، بازسازی می شود.

موزه گرمابه پهنه سمنان در سال 1353 به عنوان یکی از آثار با ارزش تاریخی ایران در لیست آثار ملی ثبت شد و در سال های 1365 تا 1373 به موزه مردم شناسی، تغییر کاربری داد.

موزه گرمابه پهنه سمنان وسعتی معادل 1000 متر مربع دارد، در این موزه می توان قسمت ای مختلفی مانند هشتی ورودی، رختکن، گرمخانه و خزانه های آب گرم و خزانه های آب سرد را دید. هشتی ورودی این موزه امروزه به محلی برای فروش بلیط ورود و دادن بروشورهای اطلاعاتی تبدیل شده است. بعد از عبور از چند قسمت به راهروی باریکی می رسید و بعد از گذر از آن راهرو وارد صحن گرمابه می شوید که دارای غرفه های است. در یکی از این غرفه ها، اسکلت 4000 ساله ای به چشمی می خورد که در یکی از منطقه ها دامغان به نام تپه حصار پیدا شده است.

در یکی دیگر از غرفه های شیشه ای این موزه می توان اشیا و لوازمی سفالی را دید که قدمت آن ها به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح برمی شود. در غرفه های بعدی هم می توان اشیا و لوازی مربوط به دوران اسلامی از انواع ظرف های لعابدار گرفته تا کاسه های مختلف را دید.

غرفه های بعدی موزه گرمابه پهنه سمنان شامل جواهرات و زینت آلات زنان عشایر سمنانی است.

منبع: الی گشت

به "معرفی موزه گرمابه پهنه سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی موزه گرمابه پهنه سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید