آغاز فعالیت میز ملی گردشگری دسترس پذیر در معاونت گردشگری

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار بدست رسیده، آغاز فعالیت میز ملی گردشگری دسترس پذیر در معاونت گردشگری صورت پذیرفت.

آغاز فعالیت میز ملی گردشگری دسترس پذیر در معاونت گردشگری

سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی در نخستین جلسه هم اندیشی کمیته گردشگری سالمندان و معلولین در قالب میز ملی گردشگری دسترس پذیر که با حضور بخش خصوصی، فعالین گردشگری و نمایندگان سازمان های مردم نهاد در محل معاونت گردشگری برگزار گردید، گفت: در دفتر توسعه گردشگری داخلی معاونت، محصولات تخصصی گردشگری از جمله موضوع سالمندان و معلولین در قالب میزهای تخصصی تقسیم بندی و با راه اندازی کمیته های مربوطه ظرفیت های بخش خصوصی و دولتی بکار گرفته شده است.

او با بیان اینکه دسترس پذیر کردن و تأمین زیرساخت های لازم در تأسیسات گردشگری و احیای حق سفر و گردشگری برای این قشر از جامعه، هدف فعالیت کمیته مذکور بشمار می آید، اضافه کرد: چنانچه با آگاهی بخشی فضای جامعه اعم از بخش دولتی و خصوصی برای تأمین ملزومات و احتیاج سالمندان و معلولین اقدام و این جریان سبب مطالبه گری جامعه هدف و بخشهای تأثیرگذار مرتبط گردد، میتوان بر بستری مستعد اقداماتی ماندگار را به ثبت رساند.

فاطمی توضیح داد: در واقع کمیته گردشگری سالمندان و معلولین می تواند بر مبنای شبکه ای هدفمند با پرداختن به زوایای مختلف این حوزه اعم از تعریف ضوابط، آئین نامه ها، دستورالعمل ها، قانون، تعریف شاخص های مالی، ایجاد بسترهای حمایتی و تسهیلگری جهت ریل گذاری سریع به سوی دستیابی به ایجاد امکان سفر برای این قشر مهم جامعه مؤثر عمل کند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی بعلاوه برپایی جشنواره ها، رویدادها و مناسبت های مختلف با حضور سالمندان و معلولین را در کنار انعکاس حمایت ها و تاثیرگذاری های حاصل و نیز آگاهی بخشی و آموزش ضوابط به این قشر را بخشی از اقدامات به منظور فضاسازی و جو عمومی جامعه برای مناسب سازی زیرساخت های گردشگری بیان کرد.

فاطمی بعلاوه پرداختن به سایر موضوعات از جمله تدوین سند همکاری توسعه گردشگری سالمندان و معلولین را نیز یکی دیگر از گام های آینده پیش رو در این زمینه خواند تا منطبق با آن تمامی تأسیسات گردشگری، راهنمایان، نهادهای فرابخشی مرتبط و بخش خصوصی در قالب نقشه راهی هماهنگ فعالیت نمایند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به اقدام پیروز استان یزد به منظور مناسب سازی تأسیسات گردشگری، مراکز فرهنگی و موزه های این استان در راستای میزبانی از گردشگران سالمند و معلول گفت: استان یزد علیرغم وجود پله های متعدد در ساختار شهری پیروز شده است گام های اساسی با همکاری و تعامل مستمر نهادهای بخش خصوصی و دولتی بردارد که این دستاورد در کلانشهرهایی همانند تهران به مراتب سهل تر خواهد بود.

فاطمی در ادامه با تاکید بر اینکه سالمند و معلول جامعه ما حق سفر دارند، تاکید نمود: احتیاج است از تجربیات اقدامات اجرایی پیشین نهایت استفاده و با واگذاری کامل کمیته گردشگری سالمندان و معلولان به بخش خصوصی امکان مشارکت و همکاری دو بخش دولتی و خصوصی در شکلی گسترده فراهم گردد.

او تاکید نمود: بعلاوه سایر بخش های معاونت گردشگری از جمله دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، سرمایه گذاری، زیرساخت ها و منطقه ها نمونه گردشگری و نیز ادارات کل موزه ها در کنار تشکل های تخصصی گردشگری در این کارگروه مشارکتی فعال خواهند داشت.

در این نشست مباحثی از جمله استفاده از فضای مجازی و نرم افزارها ویژه معلولین، بازبینی قوانین و آئین نامه های اجرایی مربوطه، آموزش صنایع دستی به سالمندان و معلولین، راه اندازی پاراتورها، فراهم کردن وسایل حمل و نقل تخصصی ویژه این قشر نیز بخشی از مباحث مطرح شده از سوی فعالین بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد بود.

منبع: همگردی

به "آغاز فعالیت میز ملی گردشگری دسترس پذیر در معاونت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز فعالیت میز ملی گردشگری دسترس پذیر در معاونت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید