رشد 150 درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در سال 1401

به گزارش وبلاگ داریوش، تهران (پانا) - شهردار تهران گفت که پیش بینی شده است حدود 150 درصد از ظرفیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی در سال 1401 رشد پیدا کند یعنی 3 هزار و 250 دستگاه اتوبوس وارد چرخه بهره برداری خواهد شد تا 150 درصد از ظرفیت فعلی رشد داده گردد. این موضوع در مقایسه با دوره های گذشته بی مثال است و چنین رشدی طی یک سال نمونه ندارد.

رشد 150 درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در سال 1401

علیرضا زاکانی در حاشیه پنجاه و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع وبلاگ داریوش اظهار داشت: تحقق بودجه سال 1400 نسبت به سال های گذشته بی نظیر بود و بیش از 93 درصد بودجه محقق شد. طی سال های اخیر حدودا 70 الی 80 درصد بودجه تحقق می یافت. بودجه در ابتدای سال گذشته 48 هزار و 400 میلیارد تومان تصویب شده بود اما در امتداد راستا، بودجه سال 1400 اصلاح شد و به 37 هزار و 700 میلیارد تومان تغییر یافت.

شهردار تهران با بیان اینکه 13 هزار و 100 میلیارد تومان نقد و غیرنقد از بودجه 1400 در شش ماهه نخست محقق شده بود، اضافه نمود: رقم تحققی نشان از این داشت که دوره مدیریتی گذشته بودجه را فضایی و رویایی بسته بود. اما به لطف الهی در نیمه دوم سال 1400، حدود 22 هزار میلیارد تومان به صورت نقد و غیرنقد از بودجه محقق شد. این عدد نشان از این دارد که تلاش و تلاش به وسیله صحیح نتیجه می دهد.

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چگونه این رقم از بودجه سال 1400 در نیمه دوم سال محقق شد، گفت: باید اهتمام به راستای داشته باشیم که ما به ازای این راستا، بدنه شهرداری برای روبرو و کارسازی در سطح شهر فعال گردد. بعلاوه ایجاد نظم اقتصادی و خزانه واحد در شهرداری سبب شد تا در این راستا پیروز باشیم. خزانه واحد و نظم اقتصادی امکانی برای شهرداری ایجاد کرد تا مدیریت شهری اشراف جدی بر مدیریت و پیگیری مسائل داشته باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: علی رغم پیش بینی هایی که بارها اعلام شده بود که شهرداری نو توان تحقق 30 هزار میلیارد تومان از بودجه را ندارد اما توانستیم نزدیک به 35 هزار میلیارد تومان از بودجه را محقق کنیم. امیدواریم که بودجه سال 1401 با سقف بالاتری تحقق یابد تا شهفرایندان تهرانی را در حوزه های رفاهی و زیرساختی شهر با تغییرات کاملاً مشهودی روبرو کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هدف گذاری کوتاه مدت شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی شامل نوسازی تاکسی، ون و توسعه ناوگان اتوبوسرانی است، شرح داد: پیش بینی شده است که حدود 150 درصد از ظرفیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی در سال 1401 رشد پیدا کند یعنی 3 هزار و 250 دستگاه اتوبوس وارد چرخه بهره برداری خواهد شد تا 150 درصد از ظرفیت فعلی رشد داده گردد. این موضوع در مقایسه با دوره های گذشته بی مثال است و چنین رشدی طی یک سال نمونه ندارد.

زاکانی با اعلام اینکه هزار و 300 دستگاه اتوبوس بازسازی و 950 دستگاه اتوبوس خریداری می گردد، گفت: علاوه بر آن مجوز ورود هزار دستگاه اتوبوس دیگر در کمیسیون زیربنایی دریافت شده تا اتوبوس هایی با کارکرد کمتر از پنج سال از خارج از کشور وارد گردد.

وی در ادامه افزود: قرار است که سال جاری هفت ایستگاه مترو نو افتتاح و حداقل 14 کیلومتر و 500 متر کسری بخش های دیگر جبران گردد. اگر نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان در هفت خط فعال مترو هزینه گردد، مطلوبیت بهره مندی از خطوط هفت گانه مترو دوبرابر می گردد؛ لذا هدف اصلی مدیریت شهری روی تکمیل این خطوط هفت گانه است و پس از آن مطالعات چهار خط دیگر با 138 ایستگاه کارسازی می گردد.

شهردار تهران درباره ساخت LRT اظهار داشت: در گذشته راستای از شرق تهران تا وردآورد پیش بینی شده بود که درحال حاضر اجرای این طرح مجدد فعال شده است. با شرکتی هم در مالزی ارتباط گرفته شده تا در صورت دریافت مصوبه از شورای عالی ترافیک، طرح به وسیله بخش خصوصی عملیاتی گردد.

زاکانی با تأکید براینکه بند 21 ماده 55، ساخت خانه های استطاعت پذیر را وظیفه شهرداری ذکر نموده است، اضافه نمود: برنامه سوم شهر به همراه قانون اساسی که حکم بالادستی را دارد به همه مسئولان ساخت مسکن را الزام نموده است. شهرداری تهران ارائه تسهیلات در حوزه ساخت مسکن را برعهده گرفته است و ساخت مسکن به وسیله مجموعه های مختلفی نظیر بخش خصوصی، نهادها و ... انجام می گردد. شهرداری برای ساخت مسکن، تسهیلاتی نظیر مجوز، زمین و ...را ارائه می نماید تا گره ای از زندگی شهفرایندان باز گردد.

به گفته وی؛ باتوجه به کارکردی که مسکن در معیشت مردم پیدا نموده، ظلم بسیاری در حق شهفرایندان شده است. شهفرایندان باید 65 درصد از حقوق دریافتی خود را برای اجاره یک مسکن درخور کنار بگذارند یا اینکه باید 66 سال در انتظار باشند تا یک مسکن در تهران بخرند.

شهردار تهران در ادامه این موضوع را محصول عقب ماندگی تاریخی سال های گذشته ذکر کرد و گفت: شهرداری تهران باید وظیفه خود را در حوزه ساخت مسکن استطاعت پذیر عملیاتی کند.

زاکانی درباره چگونگی تحقق بودجه سال 1401، اظهار داشت: ظرفیت های متعددی در شهرداری تهران وجود دارد که درصورت فعال شدن، شهر تهران را صاحب منابع بسیاری می نماید. بخشی از این ظرفیت ها به عنوان منابع پایدار در بودجه لحاظ شده است. بعلاوه طبق قاعده ارزش اضافه نموده، 4 درصد از ارزش اضافه نموده در سقف 88 درصد به شهر تهران اختصاص داده خواهد شد که رقم بسیار خوبی برای شهر تهران بشمار می رود.

وی با بیان اینکه این رقم های عایدیی برای شهرداری تهران کافی نیست، مطرح کرد: طی یک دوره ای از سال 1393 به بعد، صدور پروانه ساخت کاهش یافت اما در سال 1397 جهش پیدا کرد و دوباره مجدد فرایند نزولی به خود گرفت. سال 1399 بالغ بر 7 هزار پروانه ساخت صادر شد؛ سال گذشته نیز حدود 5 هزار و 300 پروانه صادر شد.

شهردار تهران در ادامه تأکید کرد: شهرداری در پی این است تا تسهیلاتی برای ساخت مسکن ایجاد کند؛ این اقدام شامل تراکم نمی گردد. این طرح شهرداری در بافت فرسوده است تا به وسیله کمیسیون ماده پنج و شورای شهرسازی، ما به ازای تجمیع املاک، مجوز طبقه تشویقی ارائه گردد تا برای شهفرایندان ساخت و ساز به صرفه باشد.

زاکانی با بیان اینکه طی برآورد اجرا شده در تجمیع املاک فرسوده، ارائه مجوز یک طبقه تشویقی برابر با ارائه 70 درصد مشوق به متقاضیان خواهد بود، گفت: این اقدام در سال های گذشته هم اجرا می شد اما شهرداری در سال 1398 مانع اجرای این طرح تشویقی شد، همین امر سبب شد تا شهر به سمت فرسودگی و ناپایداری حرکت کند.

به گفته وی، عوارض ساخت به پنج دسته تقسیم بندی شده اند و این دسته بندی شامل عدم دریافت عوارض تا افزایش23 درصدی عوارض به صورت میانگین است. این افزایش امکانی را برای شهرداری فراهم می نماید تا ساخت و ساز در شهر رونق پیدا کند.

شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این، مجموعه های مختلفی در شهرداری وجود دارد که با انضباط اقتصادی سبب رشد عایدیی مدیریت شهری شده اند. این عایدی در گذشته وجود داشته اما در جای درستی محاسبه نمی شده است برای مثال عایدی حوزه زیباسازی از زمان ورود مدیریت شهری نو سه برابر شده است.

زاکانی با بیان اینکه شهرداری در راستای قدم گذاشته تا ظرفیت های هزینه بر مجموعه مدیریتی را تبدیل به فرصت های عایدیزا کند، گفت: برای مثال چرخه اقتصادی پسماند در شهر تهران حداقل 3 هزار و 500 میلیارد تومان است، هزار میلیارد تومان هم هزینه می گردد تا عایدی حاصل از این طلای کثیف به جیب مردم برود.

وی در سرانجام اظهار داشت که حداقل بودجه تحققی شهرداری تهران در سال 1401 برابر با 62 هزار میلیارد تومان بسته شده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "رشد 150 درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 150 درصدی ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید