ردپای درد گوش تان را دنبال کنید

به گزارش وبلاگ داریوش، گوش درد از سرسام آورترین دردهای بدن است. علل مختلفی برای درد گوش مطرح است که می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد؛ دردهای اولیه مربوط به خود گوش است و دردهای راجع به گوش که تیر می کشند اما منشأ اصلی شان جایی دورتر است.

ردپای درد گوش تان را دنبال کنید

در دردهای اولیه گوش، اغلب عفونت و التهاب گوش خارجی یا میانی مقصر است که معمولا با علائم دیگری مانند احساس پری گوش یا ترشح از گوش یا خارش همراه می گردد.

در این موارد پزشک با معاینه متوجه وجود مشکل در ساختارهای گوش می گردد. در دردهای نوع دوم، معاینه گوش کاملا طبیعی است و شک پزشک به وجود عامل بیماری زا به ساختارهای اطراف گوش یا مناطق دیگر سروگردن می رود. اما چگونه است که گوش سالم است اما درد در آن حس می گردد؟

جواب این پرسش در عصب گیری مشترک مناطق مختلف بدن نهفته است؛ به این معنی که بعضی اعصاب مربوط به حس بین گوش، دندان ها، مفصل فک، حلق، زبان و حنجره مشترک است. حتی گوش با اعصاب مهره های گردنی عصب گیری اشتراکی دارد.

خیلی از ما درد دندان را ابتدا به صورت گوش درد تجربه نموده ایم. در واقع این درد ارجاعی است و خود گوش مسئله ای ندارد اما درد دندان در آن منتشر می شود. دیسک های گردن، سینوزیت، گلودرد چرکی و حتی سرطان زبان و حنجره می تواند درد گوش ایجاد کند.

پس در گوش درد علاوه بر معاینه دقیق گوش، معاینه این نواحی نیز حائز اهمیت است. در بچه ها گوش درد بیشتر به دنبال عفونت های خود گوش است و در بزرگسالان بیشتر دردها ارجاعی است. اما خوشبختانه بیشتر گوش دردهای ارجاعی مربوط به علل کم خطر نظیر مسائل دندانی یا مسائل مفصل فک است.

در صورت تشخیص درد ناشی از مفصل فک، ضمن مصرف داروهای مسکن، رعایت اصولی به توضیح زیر مهم است:

حین خمیازه کشیدن دهان را خیلی باز نکنید.

به نیش کشیدن یا گاز زدن خوراکی ها درد را بیشتر می نماید.

از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید.

گرم دریافت ناحیه مفصل فک که جلوی مجرای گوش ها واقع است، التیام بخش است.

در صورت احتیاج به کارهای دندانپزشکی به دندانپزشک خود یادآوری کنید مدت طولانی نباید فک خود را باز نگه دارید.

در صورت عادت دندان قروچه، ضمن کوشش برای برطرف آن ، هنگام خواب شب از محافظ دندانی بهره ببرید.

دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش وحلق وبینی / روزنامه وبلاگ داریوش

منبع: جام جم آنلاین

به "ردپای درد گوش تان را دنبال کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای درد گوش تان را دنبال کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید