در امان باباامان

به گزارش وبلاگ داریوش، چنارها که شکوفه شکنند و برگ هایشان سبز گردد، دیگر تشخیص گنبد سبز امامزاده از میان شاخ و برگ ها چندان راحت نیست. امامزاده اسماعیل (ع) و گنبد سبزرنگش قرن هاست اینجا ساکن شده اند. از همان زمان که خبری از این سبزی ها نبود. امامزاده کم کم به باباامان معروف شد و درخت هایش هم بالید و بالا رفت، آن قدر که صبح های بهاری صدای همهمه گنجشک ها و کبوترها در اطراف گنبدش می پیچد و عصرها هم صدای شادی بچه هایی که برای بازی

در امان باباامان

در امان باباامان

نویسنده: حسن احمدی فرد

زیارت امامزاده اسماعیل (ع) بجنورد معروف به باباامان

چنارها که شکوفه شنمایند و برگ هایشان سبز گردد، دیگر تشخیص گنبد سبز امامزاده از میان شاخ و برگ ها چندان راحت نیست. امامزاده اسماعیل (ع) و گنبد سبزرنگش قرن هاست اینجا ساکن شده اند. از همان زمان که خبری از این سبزی ها نبود. امامزاده کم کم به باباامان معروف شد و درخت هایش هم بالید و بالا رفت، آن قدر که صبح های بهاری صدای همهمه گنجشک ها و کبوترها در اطراف گنبدش می پیچد و عصرها هم صدای شادی بچه هایی که برای بازی به این منطقه سرسبز می آیند، فضای امامزاده را پر می نماید. به یمن قدم صاحب این بقعه سبز، باباامان با چنارهای بلند و آبگیرهای کوچک و بزرگش یکی از منطقه ها سرسبز شهر بجنورد شده که مردم شهر، آرامش و شادی را هر روز در آن تجربه می نمایند. حالا این نواده امام موسی کاظم (ع) دیگر در میان چنارهای بلند و ستبر پناه گرفته، هر روز از میان شاخ و برگ ها، این نگهبانان سرسبز، شادی و جست و خیز بچه ها را دیدن می نماید و هر شب را با صدای مناجات زائران پشت سر می گذارد.

نسب نامه

شهادت

مردم محلی معتقدند که امامزاده اسماعیل (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا(ع) است اما پژوهش های کارشناسان اداره اوقاف نشان می دهد که این امامزاده از نوادگان امام هفتم (ع) است ولی قرن ها پس از شهادت امام رضا (ع) به خراسان آمده و به دست حاکمان ستمگر به شهادت رسیده است.

چطور برسیم؟

کمربندی امامزاده

از شهر مشهد تا امامزاده حدود 4 ساعت راه دارید. امامزاده اسماعیل(ع) در جوار پارک باباامان و در حاشیه شرقی بجنورد و ابتدای جاده مشهد قرار گرفته است

خودروی شخصی:

می توانید از جاده کمربندی بدون ورود به شلوغی های شهر، خودتان را به ابتدای جاده بجنورد - مشهد برسانید. امامزاده در کیلومتر 5 این جاده قرار گرفته است. اگر از سمت شرق به طرف بجنورد در حال حرکت هستید، 5 کیلومتر مانده به شهر، در سمت راست جاده، می توانید تابلوی پارک باباامان را ببینید. امامزاده اسماعیل (ع) هم با گنبد سبزش بالای یکی از تپه های پارک قرار گرفته است.

وسایل نقلیه عمومی:

اگر از سمت راست مشهد بیایید باید از راننده بخواهید که شما را در نزدیکی باباامان پیاده کند. اما اگر به شهر رسیده اید، باید دربست بگیرید، چون باباامان در بیرون شهر قرار گرفته است و ایستگاهی ندارد می توانید.

چه می بینیم؟

بنایی نه چندان قدیمی

آخرین باری که بنای این امامزاده بازسازی شد، همین 2 سال پیش بود که ضریح حرم آن به طور کامل تعویض شد

بنای امامزاده روی یک سکوی سنگی قرار گرفته، اتاقی 8 ضلعی که هر کدام از دیوارها، پنجره هایی رو به محوطه اطراف دارند. ضریح 6 ضلعی امامزاده در وسط اتاق قرار گرفته است و هر کدام از اضلاع ضریح درواقع یک محراب مشبک است. در کتیبه دور ضریح هم بیت هایی از ترجیع بند محتشم کاشانی نوشته شده است: باز این چه شورش است که در خلق عالم است.... بنای امامزاده بارها بازسازی شده و آخرین بار هم کمتر از 2 سال قبل. کتیبه کاشی کاری روی در ورودی ضریح، زمان ساخت و تعویض ضریح را سال 1389 خورشیدی عنوان می نماید. قبر مطهر امامزاده اسماعیل (ع) در وسط ضریح قرار گرفته است.

کجا بگردیم؟

سرگرمی بعد از زیارت

می توانید بعد از زیارت، برای گردش در پارک اطراف امامزاده راه بیفتید:

فضای سبز:

پارک باباامان در کنار امامزاده قرار گرفته است؛ پارکی طبیعی با درخت های چنار، بید، اقاقیا و زالزالک کوهی. اگر هم کمی بالاتر بروید، بوته های گزنه و تمشک را می توانید در ارتفاعات پارک ببینید.

چشمه:

چشمه آب معدنی باباامان هم چند متر آن طرف تر از امامزاده قرار گرفته است که آب آن به چند استخر و آبشار مصنوعی می ریزد. در گوشه دیگری از پارک، چند راس قوچ و میش نگهداری می گردد که می توان آنها و بره هایشان را از پشت فنس دیدن کرد.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31

منبع: راسخون

به "در امان باباامان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در امان باباامان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید