حریره کیش جهانی می گردد

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرنگاران: معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: پرونده شهر تاریخی حریره به طور موقت در یونسکو ثبت شده است و در پی ثبت جهانی آن هستیم.

حریره کیش جهانی می گردد

به گزارش ایرنا، مرتضی رمضانی گالشی روز شنبه طی نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه شهر تاریخی حریره از آثار ثبت شده ملی کشور محسوب می گردد، اظهار کرد: مستندات لازم برای ثبت جهانی این شهر تاریخی در حال تهیه است.

وی ادامه داد: ثبت جهانی شهر حریره نقش بسزایی برای حضور جهانگردان خارجی در کیش برای بازدید از این منطقه تاریخی منحصر به فرد خواهد داشت.

معاون جهانگردی سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه طرح های زیرساختی جهانگردی شهر تاریخی حریره در حال انجام است، افزود: ساماندهی محوطه، مسدود سازی مسیرهای منتهی به این شهر تاریخی، ساماندهی ورودی، نور پردازی، نصب دوربین مدار بسته، استقرار نیروی یگان حفاظت، راه اندازی موزه مردم شناسی در محوطه و ساخت مستندی از این شهر تاریخی تنها بخشی از اقداماتی است که هم اکنون در حال انجام و بین 30 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه دولت در کوشش برای توسعه جهانگردی است، افزود: هم راستا با سیاست های کلان دولت و با ایجاد زیرساخت های لازم تمامی کوشش خود را برای جهش در توسعه جهانگردی کیش به کار خواهیم برد.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

لیست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

رمضانی گالشی با تاکید بر اینکه درختان با عمر بالای 100 سال کیش باید به عنوان میراث ملی به ثبت برسند، گفت: پیگیری های لازم در این راستا به عمل آمده و در صورت عملی شدن آن، با هرگونه دخل و تصرف در قطع کردن یا خشکاندن درختان به شدت برخورد می گردد.

وی ادامه داد: در منطقه حریره با توجه به قدمت بالای درختان، متاسفانه تا به امروز هیچ درختی به ثبت نرسیده است.

معاون جهانگردی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوالاتی در رابطه با خشک شدن درخت سبز چند صد ساله این جزیره، گفت: روند خشک شدن این درخت از سال ها پیش شروع شده بود و موضوعی نیست که به امروز یا حتی امسال مربوط بوده باشد؛ اما معتقدیم به علت اینکه این درخت یک مقصد جهانگردی محسوب می گردد باید حتی خشک شده آن نیز حفظ می شد تا آسیبی به سیمای آن وارد نگردد.

با استفاده از روش های نوین، درخت سبز خشک شده باید به پایداری می رسید تا ظرفیت جهانگردی آن حفظ گردد.

وی ادامه داد: با استفاده از روش های نوین، درخت سبز خشک شده باید به پایداری می رسید تا ظرفیت جهانگردی آن حفظ گردد.

رمضانی گالشی با اشاره به ثبت نشدن درخت سبز کیش در لیست میراث، اظهار کرد: به علت اینکه این درخت به ثبت میراث نرسیده، عملا ما نمی توانیم به موضوع ورود مستقیم کنیم اما چون روزانه بیش از 700 جهانگرد از این اثر طبیعی بازدید داشتند برای ما اهمیت ویژه ای دارد و پیگیری ها در این رابطه ادامه خواهد داشت.

معاون جهانگردی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه طی مکاتبات اجرا شده، به سازمان شرکت عمران، آب و خدمات کیش تاکید شد که هرس بخشی از درخت به صورت تخصصی و زیر نظر مشاور انجام گردد، افزود: متاسفانه در هرس ساعت پنج بامداد درخت سبز حتی نمایندگان میراث و حفاظت از محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش نیز حضور نداشتند.

وی ادامه داد: با دستور شخص سرپرست منطقه آزاد کیش، هیاتی ویژه برای آنالیز پرونده درخت سبز تشکیل شد که نتایج آنالیز ها در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، جزیره کیش دارای 6 اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در لیست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده این جزیره است.

کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل 91 کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال 1349 هیاتی از مشاوران ایرانی و خارجی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به علت ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز جهانگردی بین المللی ایران انتخاب کردند.

جزیره کیش هم اکنون 44 هزار نفر جمعیت دارد و در 18 کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال 1369 به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "حریره کیش جهانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریره کیش جهانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید