توسعه فیبر نوری شتاب می گیرد؟

به گزارش وبلاگ داریوش، با تصویب آیین نامه بند س تبصره 7قانون بودجه، شرایط ایجاد حساب توسعه فیبر نوری با سرمایه هزار میلیارد تومان فراهم می گردد.

توسعه فیبر نوری شتاب می گیرد؟

وزیر ارتباطات در یکی از پلتفرم های داخلی با اشاره به اینکه این حساب نقطه عطفی در تأمین مالی طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب وکارهاست، اعلام نموده که با اجرای این پروژه و سایر اقدامات، مسیر ایجاد 10میلیون پوشش تا آخر سال هموار خواهد شد. از سوی دیگر، چند روز پیش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش زمستان 1401حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر کرد که واجد نکات قابل توجهی در خصوص توسعه فیبر نوری در سراسر کشور است؛چراکه با مرور پروژه توسعه فیبر نوری از شروع تا به امروز، تصویری کلی از تحقق هدف واگذاری 20میلیون پورت تا انتها 1404 به دست می آید.

گزارش رگولاتوری چه می گوید؟

چند روز پیش، گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد که در حوزه توسعه فیبر نوری چندان چنگی به دل نمی زند. فصلنامه آماری شماره 44 این سازمان حاکی از آن است که در سال 1401 کمتر از 40هزار اشتراک به تعداد مشترکان اینترنت فیبر نوری اضافه شده است. به عبارت دیگر، در انتها زمستان 1400مجموع دایری های FTTH تعداد 204هزار و 195مشترک بوده که این مقدار در انتها زمستان 1401به 243هزار و 380مشترک رسیده است. درصورتی که چالش های شهری پروژه توسعه فیبر نوری برطرف شده باشد و شهرداری ها و وزارت نیرو برای همکاری با این پروژه آماده باشند، می توان امیدوار بود که با تصویب آیین نامه بند س تبصره 7قانون بودجه مسائل مالی آن هم برطرف گردد. به این ترتیب، شاید توسعه 13درصدی این پروژه در ماه های شروعین 1402رشد قابل توجهی را در انتها سال تجربه کند. هرچند به نظر نمی رسد که تامین مالی هزار میلیارد تومانی این پروژه بتواند آن را به پایان برساند؛ همانطور که وزیر از هموارشدن مسیر ایجاد 10میلیون پوشش تا آخر سال سخن گفته و نه واگذاری قطعی 10میلیون پورت.

سابقه یک پروژه

روز 25بهمن 1400آمفی تئاتر وزارت ارتباطات شاهد کلید خوردن پروژه توسعه فیبر نوری در 2شهر مقدس قم و مشهد بود. در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از یک هدفگذاری بزرگ صحبت و عددی را خاطرنشان کرد که نقد بسیاری از اهل فن را به همراه داشت. عیسی زارع پور که تنها چند ماهی از وزارتش می گذشت، در این مراسم گفت که تا انتها 1404تعداد 20میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور به منازل و کسب وکارها واگذار می گردد. با این حال، هرچه زمان بیشتر سپری می شد، مسائل بیشتر خودنمایی می کرد. به عبارت دیگر این پروژه بدون همکاری دستگاه های دیگر ازجمله شهرداری ها و وزارت نیرو با چالش جدی روبرو می شد. دلیل آن هم این بود که مالکیت کانال های زیرزمینی شهری و تیرهای برق در اختیار این دو دستگاه بود. پیمانکاران پروژه توسعه فیبر نوری برای عبور دادن کابل های نوری بدون تردید احتیاج به این دو دسترسی داشتند تا بتوانند کار خود را پیش ببرند. تامین مالی این پروژه راهبردی مزید بر این مسائل بود که با آیین نامه اخیرالتصویب بند س تبصره 7قانون بودجه البته بخشی از آن برطرف خواهد شد؛ هرچند تا انتها پروژه قطعا این عدد کفایت نمی کند.

تفاوت آمارها

همزمان با کلید خوردن پروژه توسعه فیبر نوری وزارت ارتباطات از راه اندازی یک سایت آماری اطلاع داد که پیشرفت پروژه را به صورت لحظه ای اعلام می کرد. این سایت به آدرس iranfttx.ir آمارهای جالبی را در اختیار کارشناسان و علاقه مندان قرار می دهد. آمارهای این سایت نشان می دهد که از ابتدا تا روز گذشته، این پروژه تنها 13درصد پیشرفت داشته است. بعلاوه تعداد کل خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری در حالی به عدد 2میلیون و 529هزار و 910رسیده که وزیر ارتباطات و فناوری چندی پیش این عدد را 3میلیون خانوار اعلام نموده بود. با این حال، نکته جالب توجه این است که 2شاخص مهم دیگر هم در این سایت دیده می گردد که به نظر می رسد وزیر ارتباطات علاقه چندانی به اعلام آنها ندارد؛ تعداد پورت منصوبه و تعداد سرویس گیرنده(کاربر). سایت iranfttx.ir نشان می دهد که 199هزار و 606خانوار از اینترنت مبتنی بر فیبر نوری(FTTH) و 167هزار و 77خانواره هم از فناوری VDSL (ترکیبی از کابل مسی و کابل نوری)استفاده می نمایند. بعلاوه کل پورت های منصوبه به یک میلیون و 802هزار و 903پورت می رسد که یک میلیون و 449هزار و 57پورت FTTH و 353هزار و 846پورت VDSL است.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین

به "توسعه فیبر نوری شتاب می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه فیبر نوری شتاب می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید