تله کابین گرگان به مقصد می رسد؟

به گزارش وبلاگ داریوش، پروژه متوقف مانده احداث تله کابین گرگان پس از سال ها کش و قوس محیط زیستی در آستانه مشخص تکلیف به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

تله کابین گرگان به مقصد می رسد؟

به گزارش دنیای اقتصاد، گلستان از جمله استان هایی است که می تواند با صنعت گردشگری و استفاده از ظرفیت های این حوزه در کمترین زمان ممکن، اقتصاد خود را شکوفا کند و با اشتغال زایی و کارآفرینی، بسیاری از مسائل این حوزه را برطرف سازد؛ اما با وجود بعضی مسائل از جمله ساخت وسازهای غیرقانونی در دل جنگل تا کارشکنی برای احداث تله کابین ناهارخوران، فرآیند توسعه زمان بر شده است.

چند سالی است که بحث تله کابین در گلستان مطرح است؛ اما به دلیل ناهماهنگی ها، هنوز در گلستان بحث و جدال بر سر احداث این جاذبه گردشگری وجود دارد. تقریبا 26 سال از استان شدن گلستان می گذرد؛ اما این منطقه نه تنها به میزان این زمان تغییر و پیشرفت نداشته است، بلکه اندرخم تبدیل شدن به یک شهر مقصد گردشگری مسافرپذیر به جای مانده است و اکنون زیرساخت های گردشگری گلستان جوابگوی همین اندازه از مسافران نیست؛ به این دلیل سرمایه گذاران ترجیح می دهند در جای دیگری سرمایه بگذارند. گلستان از استان هایی است که به واسطه موقعیت جغرافیایی، دارای قابلیت های گسترده اکوتوریستی است و جزو 10 استان برتر کشور از حیث ظرفیت های مختلف است و هشت اقلیم از14 اقلیم برتر دنیا را در خود جای داده است. وقتی از گلستان صحبت به میان می آید، ناخودآگاه اذهان به سمت ظرفیت های کم نظیر گردشگری در این استان می رود؛ اما با تمام توانمندی های موجود، متاسفانه این ظرفیت ها همچنان بالقوه به جای مانده و در حال حاضر سهم این بخش در اشتغال این خطه از کشور بسیار کم است.

شهرستان های این منطقه در زمینه گردشگری آنقدر جاذبه دارند که برای بازدید از تمام نقاط دیدنی، تاریخی، طبیعی و باستانی آن به چند روز وقت احتیاج است. به عنوان نمونه، دنیا نمای کردکوی، درازنو که به بام گلستان معروف است، روستای فارسیان گالیکش (ماسوله گلستان)، پارک ملی گلستان و بسیاری از تفرجگاه های مهم که به دلیل کثرت نام بردن از همه آنها در این مجال نمی گنجد. اما گلستان در شاخصه های پیشرفت و توسعه جزو پنج استان آخر کشور است و عایدی خانوارها در این استان، حدود نصف میانگین کشوری است. به گفته مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان، عایدی خانوارهای گلستانی 28 میلیون تومان در سال بوده، در صورتی که میانگین عایدی خانوارهای کشوری 52 میلیون تومان است.

بدون تردید فقط با توسعه پروژه های عمرانی نمی توان توسعه استان را رقم زد، بلکه باید به سراغ پروژه های سرمایه گذاری رفت که یکی از این پروژه های بزرگ، تله کابین گرگان است. با توجه به توسعه گردشگری در استان های همجوار و به ویژه نوار ساحلی شمال کشور (احداث تله کابین در نمک آبرود، رامسر و لاهیجان)، تکمیل این پروژه در گلستان می تواند تحول بزرگی را رقم زده و زمینه رونق مالی و ایجاد فرصت های توسعه استان را بیش از پیش فراهم کند.

سردرگمی سرمایه گذار

مشکل اصلی تله کابین گرگان ابهامات محیط زیستی است و این در حالی است که علی اکبر بصیرنیا، رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان در شهریور ماه 1401 به دنیای اقتصاد گفته بود: تله کابین گرگان کم آسیب ترین تله کابین به منابع طبیعی و محیط زیست است که تمام جوانب برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

حاشیه های ایجاد شده در فضای مجازی موجب شده که یکی ازمهم ترین طرح های گردشگرمحور در گلستان (تله کابین) در منطقه ناهارخوران متوقف گردد و همین باعث سردرگمی سرمایه گذار شده است. پروژه تله کابین گرگان در قالب طرح پارک جنگلی ناهارخوران به مساحت 602 هکتار که از سال ها پیش مطرح شده، موافقان و مخالفانی دارد. از یک سو، مسوولان استانی اجرای این پروژه را باعث رونق گردشگری استان می دانند و از سوی دیگر، مخالفان زیست محیطی هم مسائلی را مطرح می نمایند که جای تامل دارد. عده ای از دوستداران محیط زیست اظهار می نمایند که در محل احداث تله کابین در محوطه ناهارخوران، قطع هزاران درخت اتفاق خواهد افتاد که این باعث آسیب به جنگل های هیرکانی خواهد شد و چند هکتار از جنگل های ناهارخوران به واسطه ساخت وساز از بین خواهد رفت.

عده ای نیز بر این باورند که با احداث تله کابین در محور ناهارخوران، بار ترافیکی سنگینی ایجاد خواهد شد و حضور مردم در جنگل به محیط زیست آسیب خواهد زد. عده ای هم بر سر جانمایی تله کابین اختلاف نظر دارند و معتقدند که باید در مکان دیگری احداث گردد. درپی حاشیه های ایجاد شده شهرداری گرگان گفت که با توجه به درخواست های مردمی بابت احداث تله کابین در شهر گرگان و پیگیری های مکرر در این سال ها، این نهاد با رویکرد توسعه پایدار گردشگری و با تاکید بر رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی، طراحی این مجموعه را با استفاده از مشاوران خبره دانشگاهی شروع نموده و پیروز شده است تا کلیه مجوزهای لازم را از سازمان های تخصصی ذی ربط اخذ کند.

حمایت استاندار گلستان از اجرای پروژه

علی محمد زنگانه، استاندار گلستان می گوید: چالش نبود چشم انداز و برنامه جامع و استراتژیک مانع پیشرفت استان شده است و عده ای که اهل این استان نیستند، به نام دوستدار محیط زیست می خواهند چوب لای چرخ بگذارند و مخالف اجرای این پروژه در گلستان هستند که محیط زیست استان را هم در این فضا درگیرنموده اند. استاندار درباره دلیل عدم اجرای تله کابین گرگان و علی آباد می گوید: متاسفانه به رغم اخذ مجوزهای اولیه برای اجرای تله کابین گرگان و علی آباد به دلایل مختلف اجرای این پروژه ها به تعویق افتاده بود که با پیگیری های اجرا شده در دولت سیزدهم، تمامی مجوزهای لازم پروژه تله کابین علی آباد اخذ شد و اجرای آن در دستور کار نهاده شد. این پروژه اکنون در مرحله واگذاری به سرمایه گذاری با اعتبار700 میلیارد تومانی واقع شده است.

تله کابین گرگان نیز در مسیر برطرف ابهامات و ایرادات نهاده شده و کوشش در مسیر اجرای هردو پروژه ادامه دارد. برای کسب آخرین اطلاعات درباره این پروژه به سراغ سازمان حفاظت از محیط زیست گلستان رفتیم تا از دلیل روی زمین ماندن این پروژه باخبر شویم اما کسی حاضر به جوابگویی برای برطرف ابهامات و دلیل متوقف شدن پروژه نشد. یکی از چالش های گردشگری گلستان، نبود تفریحگاه یا تفرجگاه مناسب است و این باعث شده که همه راه های گردشگری گلستان تقریبا به ناهارخوران و النگدره ختم گردد؛ گردشگرانی که به گلستان سفر می نمایند بعد از این دو منطقه تفریحی، تقریبا دیگر مکانی برای سیر و سیاحت نمی شناسند و این در حالی است که با توجه به قرارگرفتن گلستان در مسیر خیل زائران امام هشتم شیعیان فرصت کم نظیری پیش پای توسعه گردشگری گلستان معطل مانده است، اما خبر خوش آنکه آخرین اطلاعات خبرنگار دنیای اقتصاد نشان می دهد که در حال حاضر، مطالعات زیست محیطی پروژه تله کابین گرگان به وسیله مشاور مربوط اجرا شده و قرار است به زودی در سازمان محیط زیست کشور مشخص تکلیف گردد.

منبع: فرارو

به "تله کابین گرگان به مقصد می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تله کابین گرگان به مقصد می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید