ترکیب موسیقی نواحی با قالب موسیقی های امروزی برای عرضه به مردم

به گزارش وبلاگ داریوش، سمیعی گفت: برای ایجاد تناسب بین موسیقی اقوام و موسیقی روز باید به فکر ایده های نو بود تا این موسیقی در دسترس مردم قرار گیرد.

ترکیب موسیقی نواحی با قالب موسیقی های امروزی برای عرضه به مردم

امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره موسیقی نواحی که این روز ها در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار می گردد، گفت: موسیقی نواحی زیربنا و ساختار بسیار مستحکمی برای موسیقی سرزمین ماست. چون این موسیقی ها موسیقی بکری است که هنوز شهری نشده و نمونه های بسیار خوبی از موسیقی هایی هستند که در خدمت زندگی انسان ها قرار گرفتند.

سمیعی ادامه داد: این موسیقی ها در لحاظ غم، شادی، در آیین ها، در لحظه کار و روزمره شان دیده می گردد و باتوجه به رنگ بندی اقلیمی هر استان، شاخص های محتوایی و فرهنگی هر استان را به دوش می کشد. مثل موسیقی مازندران و گیلان که پویایی و رنگ آمیزی سبزی وجود دارد. رنگ آمیزی سرشار از زندگی که در موسیقی کارشان، در شالیزارها، در موسیقی سوگ یا شادی شان و ... مشاهده می کنیم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه نمود: در شهر های دیگر هم به همین صورت است. هر قومیتی یک عنصر فوق العاده ای در درون خود دارد. مثل موسیقی خراسان که موسیقی آسمانی است و به عرفان و معنویت نزدیک می گردد. در قومیت های دیگر هم با رنگ های دیگر موسیقی خود را نشان می دهد. موسیقی جنوب، موسیقی عرب ها، موسیقی قوم بلوچ و ... هر کدام ماهیت های منحصر به فردی دارد که در خدمت زندگی و فرهنگ آن منطقه است.

وی با بیان اینکه موسیقی نواحی باتوجه به نقش زیرساختی که در فرهنگ دارد، مولفه های بسیار مهمی هستند، شرح داد: جشنواره ایران عزیز که در حاشیه دریاچه خلیج فارس در حال برگزاری است، به نوعی بهانه ای است تا قومیت های عزیز ایران بزرگ کنارهم قرار بگیرند و محصولات فرهنگی و هنری شان را ارائه دهند.

سمیعی در پاسخ به این سوال که آیا موسیقی نواحی در بافت های شهری امکان ظهور را پیدا می نمایند، اضافه نمود: ما جشنواره های گوناگونی در حوزه موسیقی اقوام داریم. به عنوان مثال، جشنواره موسیقی نواحی را داریم که شاید در جشنواره فجر هم بخشی به این موسیقی اختصاص یابد. اما شکل جشنواره ای از الحاظ ماهیت فرق دارد. جشنواره یک نگاره ای از فستیوال پیدا می نماید که گروه ها در سالن و وقت مقرری برای مردم اجرا می نمایند.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیح داد: من نمی خواهم بگویم که این شکل از جشنواره با ماهیت موسیقی اقوام فاصله دارد. اما خب این مدل شکل جشنواره ای، شکل و ماهیت دیگر است. پس وقتی موسیقی نواحی در شکل فستیوال قرار می گیرد، هیچ ایرادی ندارد و خیلی خوب است. آن چیزی که ما در جشنواره سعی کردیم بپردازیم این است که این موسیقی نواحی را راحت تر ارائه دهیم. ما یک استیج بسیار بزرگ داریم که هر شب را به یک قومیت اختصاص دادیم.

مجری برنامه تلویزیونی آن گفت: روز دوشنبه که روز ترکمن ها بوده، موسیقی دان های ترکمن مان حضور داشتند و در دسته های مختلف اجرا های خودشان را برگزار کردند. وقتی این صدا در فضای باز پخش می گردد، بزرگوارانی که اهل آن قوم هستند، با شوق خودشان را پای استیج می رسانند. وقتی که چند شب پیش شب بزرگواران کردستان را داشتیم، وقتی موسیقی کردی نواخته شد، هم مخاطبان آن قوم و هم مخاطبان غیر قوم کرد را پای این موسیقی نشاند. چون آن موسیقی که بخشی از اقلیم سرزمین شان است، برای مردم جذابیت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که تعدادی منتقد معتقدند که موسیقی نواحی فقط در جشنواره ها محدود شده، شرح داد: نگاه فستیوالی هم نگاه خوبی است. یعنی ما باید فستیوال مرتبی هم داشته باشیم که موسیقی نواحی در آنجا اجرا گردد. البته یک سری اقداماتی را انجمن موسیقی و دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام می دهد. اما شاید این موسیقی به تمرکز احتیاج دارد و ضروری است برای ما روشن گردد که موسیقی نواحی زیرساخت اصلی موسیقی کشور است؛ بنابراین ممکن است در دوره هایی توجه به این موضوع کم گردد، اما فکر نمی کنم که کسی مخالف این باشد که به موسیقی نواحی بها بدهد و آن را به روز رسانی کند.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نکته ای را یادآوری کرد و گفت: ما برای اینکه بین موسیقی اقوام و موسیقی روز تناسب ایجاد کنیم و آن را در دسترس مردم قرار دهیم، باید به فکر ایده های نو باشیم. یعنی ایده هایی را پرورش دهیم تا بتوانیم در قالب موسیقی های امروزی، موسیقی اقوام را عرضه کنیم. در این موضوع تمام دستگاه ها و نهاد های فرهنگی و هنری ضعیف عمل کردند. چون موسیقی نواحی ما ظرفیت این را دارد که جوابگوی احتیاج های امروزی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع باعث آسیب به موسیقی نواحی نمی گردد، شرح داد: اگر این اتفاق با علم و افراد متخصص صورت گیرد، ابداً آسیبی به موسیقی اقوام نمی زند.

جشنواره ایران عزیز به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف معرفی فرهنگ اقوام ایرانی از 20 تا 29 مهرماه در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار می گردد.

وبلاگ داریوش فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ترکیب موسیقی نواحی با قالب موسیقی های امروزی برای عرضه به مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب موسیقی نواحی با قالب موسیقی های امروزی برای عرضه به مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید