بازار شب عید استان مرکزی مشکل کمبود مرغ نخواهد داشت

به گزارش وبلاگ داریوش، خبرنگاران/مرکزی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه در سال های قبل تامین مرغ در آستانه شب عید حواشی زیادی داشت، امسال در این خصوص برنامه ریزی شده و هیچ کمبودی در سطح استان مرکزی وجود نخواهد داشت.

بازار شب عید استان مرکزی مشکل کمبود مرغ نخواهد داشت

علی صفری دوشنبه نهم اسفندماه در آیین افتتاح کشتارگاه مرغ شرکت زرماکیان مزرعه سبز ساوه اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در دوره نو، اولویت هایی چون افزایش بهره وری، تامین نیازهای بازار در قالب زنجیره تولید و نظارت بر بازار مصرف را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از 9 هزار تن تولید مرغ معادل 230 تن در استان مرکزی داریم در حالی که نیاز روزانه استان 100 تن است، اضافه نمود: صنایع تبدیلی یکی ازحلقه های زنجیره تولید است و کارخانه زرماکیان هم یکی از بخش های مهم این چرخه در استان مرکزی است و به زودی کلنگ ساخت یک کشتارگاه صنعتی هم در اراک زده خواهد شد.

صفری گفت: باید بین تولید و مصرف نوعی تعادل ایجاد کنیم به گونه ای که هیچ طرفی اعم از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متضرر نشوند. اراده وزارت جهاد و سازمان های تابعه کمک به فرایند تولید و اشتغال است و سیاست حمایتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی از ناظران بر حوزه صنایع غذایی بخصوص حوزه دامپزشکی خواست که با توجه به اهمیت سلامت غذایی، به صورت جدی و دقیق بر فرآیندهای تولید کنترل داشته باشند تا محصولی سالم و با کیفیت سر سفره مردم برود.

او گفت: در استان مرکزی با توجه به اینکه مرغ مازاد به استان های دیگر به صورت زنده حمل می شود، لازم است واحدهای کشتارگاهی افزایش یابند تا ارزش اضافه نموده ای برای تولیدکنندگان این منطقه به خصوص شهرستان ساوه باشد.

وی بیان نمود: اولویت نخست، تامین مرغ مورد نیاز اهالی استان مرکزی است و لازم است کشتارگاه زرماکیان هم نخست به تامین نیاز مردم شهرستان ساوه بیندیشد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: کشتارگاه ها در سلامت شهروندان نقش مهمی دارند و هرچه بتوانیم شاخص های بهداشتی را در این مراکز ارتقا دهیم در نهایت، امنیت و سلامت شهروندان هم افزایش خواهد یافت.

شانقی اضافه نمود: هر کارخانه و شرکت تولیدی که در زمینه سلامت غذایی سرمایه گذاری کند نتایج مثبت آن را خواهد دید.

وی اضافه نمود: نظارت بر واحدهای تولیدی حوزه صنایع غذایی از وظایف دامپزشکی و در نهایت، سبب اطمینان بخشی به مردم برای استفاده از فراورده های تولیدی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زرماکیان مزرعه سبز نیز گفت: کلیه دستگاه های این مجموعه را با کمک کارشناسان داخلی و خارجی احیا کردیم و حدود سه ماه و نیم اقدام به تولید در فاز آزمایشی شده است.

سیدضرغام پورسیف با اشاره به اینکه روزانه تا 50 تن کشتار مرغ زنده در این مجموعه انجام می شود، اضافه نمود: از دستگاههای نظارتی و اجرایی انتظار داریم که در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع موانع تولید و اشتغالزایی، حمایت های لازم را از این مجموعه انجام دهند و ارگان های شهرستان ساوه مانند جهاد و دامپزشکی مساعدت کردند اما در برخی ادارات هم نامهربانی هایی دیدیم.

وی گفت: همه الزامات حوزه های محیط زیست، دامپزشکی، بهداشتی و سایر موارد در این مجموعه رعایت شده است و

این مجموعه از بهترین کشتارگاه های رده Bکشور است و در چشم انداز اهداف مشخص شده دنبال صادرات مرغ هستیم.

پورسیف بیان نمود: مرحله بعدی راه اندازی خط دوم کشتارگاه و کسب رده A کشوری است و فاز سوم هم در برنامه های ما قراردارد. طبق برنامه ریزی های اجرا شده درصدد ایجاد زنجیره تولید با پرورش مرغ مادر، جوجه ریزی، راه اندازی کارخانه خوراک دام، کشتار و توزیع هستیم.

وی گفت: هدف اولیه این واحد کشتارگاهی تامین نیازهای شهرستان ساوه است و آمادگی پرداخت پول مرغداران تا 24 ساعت را داریم.

وی بیان نمود: در مجموع، 20 میلیارد تومان برای احیای این کشتارگاه هزینه شده و روزانه تا 100 تن ظرفیت کشتار دارد . این مجموعه 130 نفر اشتغال در فاز نخست ایجاد کرده و در صورت راه اندازی فازهای دوم و سوم تا پایان 1401 و تکمیل زنجیره تولید تا هزار نفر هم امکان اشتغالزایی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بازار شب عید استان مرکزی مشکل کمبود مرغ نخواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار شب عید استان مرکزی مشکل کمبود مرغ نخواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید