طرح تشکیل وزارت گردشگری تصویب نشد

به گزارش وبلاگ داریوش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مخالفت کردند.

طرح تشکیل وزارت گردشگری تصویب نشد

مجلس شورای اسلامی با 139 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر به کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی رأی منفی دادند.

در این طرح پیشنهاد شده بود:

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی با تمامی وظایف و اختیاراتی که به موجب قوانین و مقررات دارا است، به وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی تبدیل گردد.

بر اساس یکی از تبصره های ماده واحده این طرح، تمامی امکانات، اموال و نیروی انسانی این سازمان مزبور در اختیار وزارتخانه نو قرارمی گرفت.

بعلاوه در تبصره دیگری از آن آمده بود:

هرگونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بار اقتصادی برای این وزارتخانه موضوع این ماده در طول دوران اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع بوده و دولت مکلف است از تاریخ تصویب این قانون و تشکیل این وزارتخانه بند د ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری را رعایت کند.

سمیه محمودی نماینده شهرضا و سخنگوی کمیسیون مشترک اجتماعی، برنامه و بودجه، صنایع و فرهنگی که آنالیز این طرح را در دستور کار خود داشت، در جلسه علنی امروز گفت:

قبل از دولت نهم، سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی سه هزار کارمند داشت که هم اکنون تعداد آنان به 13 هزار نفر رسیده است که این نبود نظارت در این سال ها را نشان می دهد.

وی با یادآوری اینکه ما باید با عزم جدی میراث فرهنگی را از حیاط خلوت دولت ها به مجموعه تخصصی تبدیل کنیم، گفت:

نبود نظارت بر سازمان میراث فرهنگی باعث شده این سازمان پس از ادغام در سال 83 و در 13 سال گذشته 10 رئیس و 11 معاون جهانگردی داشته باشد.

هنگام آنالیز این طرح، علیرضا رحیمی نماینده تهران در اخطاری با استناد به اصول 75 و 110 قانون اساسی، خواهان رأی گیری برای مشخص تکلیف بار اقتصادی این طرح و مغایرت آن با سیاست های کلی نظام در حوزه اداری، اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه شد.

رحیمیگفت:

این طرح با حسن نیت تهیه شده، اما خلاف سیاست های کلی نظام اداری، ماده 16 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه است.

وی با بیان این که صنعت جهانگردی ایران در مقایسه با کشور ترکیه شرایط مناسبی ندارد، اظهار داشت:

با وجودی که بیشترین مراکز جذب جهانگرد را در اختیار داریم، اما کمترین توفیق را در جذب آن داشته ایم.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت:

این طرح درصدد تبدیل سازمان به وزارتخانه است، بنابراین تأثیری در چابک سازی دولت ندارد.

وی اضافه کرد:

البته بار اقتصادی دارد و باید این مشکل را حل کنیم، اما چون این طرح به وسیله کمیسیون مشترک مورد آنالیز قرار گرفته و این کمیسیون تشکیلات ساختار دولت را هم در دست آنالیز دارد، می توانیم این طرح را هم بار دیگر به کمیسیون مشترک ارجاع دهیم تا این کمیسیون برای بار اقتصادی این طرح در قالب تشکیلات دولت اصلاحات را اعمال کند.

لاریجانی در ادامه بازگشت این طرح به کمیسیون مشترک را به رأی مجلس گذاشت و نهایتا نمایندگان با 79 رأی موافق، 115 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از 220 نماینده حاضر با ارجاع آن به کمیسیون مشترک مخالفت کردند.

منبع: کجارو / ایرنا

به "طرح تشکیل وزارت گردشگری تصویب نشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تشکیل وزارت گردشگری تصویب نشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید